11

DO’S Neem een bestaande zaak over Wanneer je ergens een zaak start vanuit een casco-situatie dan moet je heel veel tijd en energie stoppen in het opbouwen van deze locatie. Bij een overname zit er al loop en omzet in de vestiging, waardoor de opstartfase gemakkelijker is. Meeuwig vertelt: “Ik ken de ondernemers van lunchroom TOF al 30 jaar. We werkten ooit samen bij cafetaria Meerburcht, van Family-oprichter Wim Markwat. Gerard werkte daar in de keuken en ik kwam net om de hoek kijken als afwasser. We hebben elkaar altijd gevolgd en zo hoorde ik ook dat Gerard en zijn vrouw hun lunchroom wilden verkopen. Lunchroom TOF was een goedlopende zaak op het moment dat wij het overnamen. We hebben medewerkers overgenomen en de oud-eigenaar draaide de beginperiode ook nog mee voor een soepele overgang. Dat heeft heel erg geholpen, hij is een vakman!” Ga voor een geleidelijke overgang “Met een geleidelijke overgang houd je rust onder je gasten en medewerkers”, aldus Meeuwig. “Lunchroom TOF draaide op lunch en catering. Dat hebben we dus behouden. Wel hebben we dit uitgebreid met het cafetaria-gedeelte. Hiermee zijn de openingstijden en het assortiment flink uitgebreid. Gezien de verandering is er ook voor gekozen een nieuwe naam te voeren, Family. Gelijk aan dat van onze andere zaak in Uithoorn. Geen makkelijke keuze, als een bedrijf al 30 jaar bekend staat onder een bepaalde naam. Daarom kiezen we ervoor de naam TOF wel in onze communicatie terug te laten komen voor een stukje herkenbaarheid.” Zorg dat je in de opstartfase alle aandacht hebt voor de nieuwe zaak, zonder dat je bestaande zaak daar onder leidt “Dat is toch wel één van de belangrijkste tips die ik wil meegeven”, vertelt Marvin. “Ondanks de geleidelijke overgang, het behoud van medewerkers en het meewerken van de voormalig eigenaar ontkom je er niet aan dat het opstarten van een tweede vestiging al je aandacht nodig heeft. Dat kan alleen als je bestaande zaak gerund kan worden door anderen. In ons geval draait Family Uithoorn door goede medewerkers en mijn broer Mitchell. Dit was al zo voor de overname, waardoor ik mijn handen vrij had en mij nu volledig kon focussen op de nieuwe locatie in Mijdrecht. Je hebt immers maar één keer de kans om het goed te doen. Uiteindelijk willen we dat er in Mijdrecht een bedrijfsleider komt die de zaak kan runnen. Dan kan ik me focussen op andere zaken die het ondernemen zo leuk maken. ” Zorg voor de juiste mensen om je heen “Het helpt enorm wanneer je de juiste mensen om je heen hebt. Financiën, social media, personeelszaken en administratie etc. was al uitbesteed. Daarbij hadden we de ondersteuning vanuit FHC Formulebeheer, het formulehuis achter Family. Ralph Markwat, directeur van FHC, was een goede sparringspartner en heeft geholpen met het maken van de juiste keuzes. Daarbij is er vanuit de formule ondersteuning op het gebied van de routing, inrichting en is ervoor gezorgd dat de nieuwe huisstijl van de formule is toegepast.” Laat de vestigingen elkaar versterken Nog een andere tip van Meeuwig. “Zorg dat de vestigingen elkaar aanvullen. Bij Family Uithoorn nemen we de lunch- en cateringervaring vanuit Mijdrecht mee naar Uithoorn. Andersom zijn we in Uithoorn al jaren succesvol met onze cafetaria inclusief bezorging. Dat konden we daarom ook goed overbrengen in Mijdrecht. Het is belangrijk dat je dit goed begeleidt. Investeer in het wegnemen van onrust bij de medewerkers. Voor de overname hebben we medewerkers uit Mijdrecht meegenomen naar Uithoorn zodat ze wisten waar wij heen wilden met het bedrijf. Na de overname hebben we medewerkers uit Uithoorn laten zien waar we zo druk mee zijn in Mijdrecht.” DON'TS Bereid je voor op veel regelwerk “Er komt flink wat kijken bij het starten van een zaak. Zo gaat er veel tijd zitten in het verkrijgen van vergunningen, de financiering en afsluiten van diverse contracten. Gelukkig is mijn vrouw hier heel goed in en heeft zij dit allemaal goed kunnen organiseren. Zorg dus dat je ook iemand in je omgeving hebt die dit goed op kan pakken en begin op tijd. In dit hele proces helpt het als je de cijfers en boekhouding van je huidige onderneming goed op orde hebt.” Wees geduldig “Je bent ervaren en wil daarom ook met de tweede vestiging snel groeien, maar het inwerken van veel nieuwe medewerkers tegelijk (nieuwe en overgenomen) heeft veel tijd nodig. Denk ook niet dat in de tweede vestiging alles hetzelfde gaat als in de eerste. Ondanks dat we een dorp verderop zitten zijn de behoeftes bij de klanten anders. Dat maakt dat we andere keuzes maken in het assortiment en de bedrijfsvoering dan in Uithoorn.” 11

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication