JULLIE ZIJN BEGONNEN ZONDER HORECAERVARING. HOE WAS DAT? “We zijn vaak op ons bek gegaan, onder andere met locatiekeuze, leveranciers, investeerders en personeel. Elke fout die je kunt maken, hebben we gemaakt. Dat is goed, want anders is het saai en leer je niets.” langzaam. We hebben straks koelwanden met daarin verse en op locatie bereide kant-en-klare producten. Je ziet dus meteen het aanbod en het is grab and go. Als je tijd hebt, kun je iets bestellen bij onze Barnista’s. Ik verwacht dat we de eerste vernieuwde shop begin 2023 kunnen openen.” WAT BEN JE VOOR ONDERNEMER? “Enorm gedreven, maar niet gedetailleerd. Gelukkig let mijn vrouw wel op details en is ze kritisch. We proberen de organisatie te vullen met verschillende talenten, niet met versies van onszelf. Ik zoek juist frictie. Dat is niet altijd comfortabel, maar alleen zo boek je echt vooruitgang en kun je innoveren.” DE SWITCH NAAR EEN VOLLEDIG PLANTAARDIG MENU, HOE IS DAT VOOR DE VESTIGINGEN? “Een uitdaging, want gasten kunnen kritisch zijn. Een cappuccino met gewone melk hebben we niet meer. Je kunt dan zeggen: ‘Sorry, dat hebben we niet’. Een andere benadering is: ‘Probeer het eens. Als je het niet lekker vindt, is het gratis’. We zijn bij elke locatie langsgegaan om ze te trainen en hebben de feedback weer verwerkt. Bovendien volgen alle Barnista’s onze YB Academy zodat ze weten waar we voor staan.” Een andere mijlpaal is dat YB een coöperatie is geworden. Ruim 600 kleine investeerders hebben in de eerste ronde 900 duizend euro ingebracht. Wat gaat YB daarmee doen? “In binnen- en buitenland willen we groeien in het aantal locaties middels master franchise en we willen groeien in de retail. De eerste buitenlandse vestiging is in mei 2022 geopend in Brussel Centraal Station, in samenwerking met cateraar Autogrill. In Nederland zit de groei vooral in fast travel, dus vliegvelden, treinstations en eventueel langs de snelweg en in shopping malls. Tegelijkertijd zijn we bezig met een rebranding.” HOE ZIET DIE REBRANDING ERUIT? “In het vernieuwde shopdesign maken we onze visie en missie duidelijker kenbaar, net zoals we dat op onze site en in de media vertellen. Tot nu toe hebben we dat te weinig in de vestigingen gedaan en dat is een gemiste kans, want vóór corona hadden we jaarlijks anderhalf miljoen bezoekers. Daarnaast gaan we op fasttravellocaties meer snelheid en een breder aanbod inbrengen.” HOE GA JE DAT DOEN? “Nu is een vestiging op bijvoorbeeld een treinstation een kopie van een binnenstadlocatie, waar mensen doorgaans wat langer verblijven. Er is veel keuze en de bestelling wordt gemaakt door een Barnista. Alles bij elkaar duurt dat twee tot drie minuten. Voor fast travel is dat te WAT KUNNEN WE NOG MEER VERWACHTEN VAN YB IN 2023? “We zijn met cateraars bezig om onze producten bij meer universiteiten en hogescholen aan te bieden. Verder willen we in onze vestigingen producten aanbieden die niet van YB zijn. We willen namelijk een platform zijn voor verschillende plantaardige merken. Overigens: dat we volledig plantaardig zijn, hoeft er niet dik bovenop te liggen. Het gaat om de kwaliteit en de uitstraling.” Je komt bij ons om lekker te eten. Dat het plantaardig is, hoef je niet eens te merken. YB IS EEN ONTBIJT- EN LUNCHROOMCONCEPT MET VEERTIEN VESTIGINGEN IN ONDER ANDERE AMSTERDAM, ROTTERDAM, UTRECHT, DEN HAAG, BREDA, EINDHOVEN, NIJMEGEN EN BRUSSEL. OP HET MENU STAAN VERSCHILLENDE YOGHURT BOWLS (WAARONDER CHOCO BERRY CRUNCH EN SEXY STRAWBERRY), SHAKES, BROODJES EN ZOETE LEKKERNIJEN ZOALS BANANENBROOD EN CARROT CAKE. HET DRANKENAANBOD BESTAAT UIT KOFFIE, THEE, SAPPEN, SMOOTHIES EN FRIS. NATUURLIJK MAG EEN HIGH TEA NIET ONTBREKEN. DE ZOGENAAMDE 'OVERNIGHT OATS’ VAN YB ZIJN VERKRIJGBAAR IN ONDER ANDERE SUPERMARKTEN, GROOTHANDELS EN BIJ HOGESCHOLEN EN UNIVERSITEITEN. 27
28 Online Touch Home