39

zonder branding Maar wat levert het dan op? Een essentieel verschil tussen branding en marketing, is hoe je berekent wat je onderaan de streep overhoudt. Waar de financiële resultaten van marketing meetbaar zijn, is branding geen ‘directe’ transactie. Dit maakt de resultaten lastiger meetbaar. Wel wordt branding gezien als een duurzame investering dat je merkwaarde vergroot op verschillende aspecten: • Je vergroot je naamsbekendheid Door het gebruik van een herkenbare huisstijl en bepaalde kleuren, zal de aandacht van een grote groep mensen getrokken worden en nieuwsgierigheid gewekt worden. Dit leidt tot een stijging van je naamsbekendheid. • Je krijgt loyale gasten Gasten zullen vaker bij je terugkeren, omdat je als merk een onderscheidende plek in hun gedachten hebt veroverd. Deze terugkerende gasten bouwen een band met je op, worden loyaal aan je merk en zullen jouw naam verspreiden (laat mond-tot-mond reclame nou net de sterkste vorm van reclame zijn). • Je versterkt de band met (nieuw) personeel Met krachtige branding trek je sneller nieuw personeel aan en zorg je ervoor dat huidig personeel zich verbonden voelt met je merk. Zo minimaliseer je het personeelsverloop. • Je kunt je prijzen verhogen Wanneer jij een sterk merk creëert, kun je meer vragen voor je producten en diensten. Gasten zijn namelijk bereid meer te betalen voor een betere beleving. met branding • Je blijft je concurrentie de baas Met opvallende branding zorg je dat je je concurrentie voor blijft en (potentiële) gasten en personeel sneller voor jou kiezen. Er zijn misschien plekken met beter eten, maar gasten gaan naar plekken toe die ze herkennen en herinneren. • Je omzet kan stijgen tot maar liefst 20% Last but not least: branding leidt tot omzetgroei. Uit onderzoek blijkt dat wanneer je consistent je branding doorvoert, je de omzet met 20% kan verhogen. Hierdoor krijgen (potentiële) gasten dezelfde indruk en ervaring wanneer ze met jouw merk in aanraking komen. Je begint nooit te vroeg met het bouwen van een ijzersterk merk, maar ook zeker nooit te laat. Wist je dat McDonald’s eerst een geel-rood logo had, maar in 2009 de rode kleur heeft vervangen voor groen? Groen straalt namelijk duurzaamheid uit en door een verandering in hun idealen en kernwaarden, paste deze kleur beter bij het merk. Nieuwsgierig geworden wat The Branding Club voor jou kan betekenen? Met krachtige branding laat jij ook de juiste indruk achter bij je gasten en trek je de aandacht met gepersonaliseerde horecaproducten. Vraag geheel vrijblijvend een offerte aan via thebrandingclub.com en laat je persoonlijk adviseren door een expert. Branding is dus allesbehalve een vastgeroeste business onder fastfoodrestaurants; het is anticiperen op de buitenwereld, om vervolgens kaders te bouwen met behulp van een duidelijke strategie. Een identiteit creëren die zichzelf door de jaren heen blijft vormen door middel van het inspelen op trends. www.thebrandingclub.com

40 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication