N Een bezoek aan Berlijn is een aanrader voor iedere foodie. FHC Formulebeheer ging in het voorjaar van 2022 met ruim veertig ondernemers en partners op tour in deze trendy stad. Bij Duitsland denk je al snel aan schnitzels en braadworsten, maar Berlijn is dat niveau zeker ontstegen. Aan de hand van de drie grote trends die wij spotte in Berlijn nemen we je mee langs diverse concepten. DIGITAL REVOLUTION De wereld wordt steeds digitaler. Waar wij nog een offline en online wereld zien, zien de volgende generaties één wereld waarin online leidend is. Online in de foodbranche staat voor snelheid, gemak, online reviews en Instagrammable food. Frittenwerk is een pareltje voor iedere fastfood fan. Het concept is helemaal van deze tijd past dan ook in de verschillende trends die we in Berlijn ontdekten. Het Duits/Canadese concept draait geheel om, je raadt het al, friet. Er is een kleine kaart met een aantal frites specials, kleine bites, salades en drankjes. Je kunt bestellen via de bestelzuilen waarna je een bijzondere naam krijgt toegewezen. Zo kregen wij de naam: Peter Pan. Is je bestelling klaar word je naam omgeroepen. Een leuke gimmick. Het concept heeft een grote fanbase en doet het ook goed op social media. Het online bestellen of het bekijken van de menukaart middels het scannen van een QR-code zagen we bij veel verschillende concepten in de stad. URBAN FOOD CULTURE CLASH Streetfood meets high class. Berlijn is een rauwe stad vol graffiti en oude panden, die omgetoverd zijn tot horeca waar je goed kunt eten. Vaak premium streetfood. Een trend die in Nederland ook wel bekend staat als premiumization. Het luxer maken van basisproducten als de burger of friet. Een goed voorbeeld is Bikini Berlin. Een winkelcentrum met op de eerste verdieping het foodcourt Kantini. Een verzameling van culturen en smaken, in een strak maar kleurrijk foodcourt. Vanuit de zitplaatsen heb je zelfs uitzicht op de apenrots van de naastgelegen dierentuin. Een mustsee! 59
60 Online Touch Home