15

ROBOTS VOOR BAKKEN, SERVEREN EN SCHOONMAKEN Het Amerikaanse bedrijf Miso Robotics kwam in 2020 al met de robot Flippy. Die kan in de drukke keukens van fastfoodketens hamburgers, frietjes en andere snacks bereiden. Flippy wordt vastgemaakt onder de afzuigkap van de keuken en beweegt dan op en neer om de grillplaat en de frituur te bedienen. De bakrobot kost ruim 25.000 euro. Robots zoals Flippy kunnen de fastfoodsector volgens Miso concurrerend houden. Dormac Automation toonde op een beurs samen met Devoteq dit jaar een soortgelijke robot. De zogeheten Doosan E-series neemt het bakken van de frieten en de snacks over, houdt de baktijd in de gaten en haalt het mandje precies op tijd uit de frituur. Dat zijn niet de enige robots die er zijn. Er zijn ook robots die gerechten kunnen serveren, drankjes brengen en tafels kunnen opruimen. TIPPR merkt op tijdens het trendwatching dat hoewel deze systemen nog niet het niveau van een menselijke medewerker bereiken, er hard wordt gewerkt aan ontwikkelingen. Met een robot is het mogelijk om met minder mankracht steeds meer gasten te bedienen en tevreden te stellen, zegt TIPPR. “Om te kunnen blijven functioneren als horecazaak is het welhaast noodzakelijk om je organisatie hierop aan te passen. Veel zaken hebben inmiddels een aanzienlijke upgrade doorgevoerd in hun digitale hulpmiddelen. Met name tijdens en in de nasleep van de coronacrisis zijn we flexibel en creatief met digitalisering omgegaan.” Denk onder meer aan QRcodes en online reserveringsystemen.“ Voortbouwend op die trend zien we nu echter steeds vaker een volgende stap in de automatisering terugkomen in de horeca, namelijk het gebruik van kunstmatige intelligentie. Zo zijn er systemen die automatisch de ideale tafelschikking bedenken op basis van de reserveringen. Restaurants in het luxere segment zullen minder snel toepassingen van AI gebruiken en als ze het gebruiken, gebeurt het eerder op de achtergrond. Cafetaria’s maken hier sneller gebruik van. “JE DOELGROEP IS HIERBIJ OOK BELANGRIJK. WE ZIEN IN ONDERZOEKEN DAT JONGERE GENERATIES NOG MAAR HEEL WEINIG WAARDE HECHTEN AAN INTERACTIE MET HET PERSONEEL. TERWIJL DIT VOOR DE OUDERE GENERATIES JUIST BELANGRIJK IS.” Als laatste nog het een en ander over een handige tool ClearCogs. Deze tool heeft een voorspellend prognosesysteem en helpt geld te besparen, de efficiëntie te verbeteren en voedselverspilling tegen te gaan. Deze AI-tool geeft duidelijkheid aan hoeveel je vandaag moet doen voor de mise-en-place. Deze maakt inzichtelijk of je te maken krijgt met out of stock en welke producten je nog moet bestellen. Kortom, de moeite waard om uit te zoeken wat dit kan betekenen voor jouw onderneming. AI VOOR MARKETING Het kan je bijna niet zijn ontgaan dat ChatGPT een veel besproken onderwerp is en hoe de toekomst er uit ziet. Eerlijk gezegd kan AI niet alles voor je doen, maar het kan je wel op weg helpen. Daardoor nemen taken minder tijd in beslag. Zo kun je Chat GPT als ondersteuning gebruiken voor het opzoeken van recepten ter inspiratie of het uitwerken van social media-content. Via een zoekopdracht, bij Chat GTP een ‘prompt’ geheten, heb je, mits goed geformuleerd, zo een aantal suggesties voor jouw social media-posts. Kijk deze tekst nog wel goed na. MidJourney kan je ook helpen. Deze AI-tool transformeert tekstbeschrijvingen in unieke, hoogwaardige afbeeldingen. Het kan daarbij niet gek genoeg, zoals een hamburger in het universum. Of Einstein al etend van jouw menu. Dat is natuurlijk wat extreem, maar het toont de mogelijkheden aan. Kortom, in deze krappe arbeidsmarkt kun je alle hulp gebruiken van technologie die er is. Daarbij komt dat die technologie steeds slimmer en meer bruikbaar wordt. Tijd om eens te experimenteren met het een en ander. Tools voor efficiëntie kun je natuurlijk, onafhankelijk van welke segment je bedient, altijd benutten. Technologie die jouw gasten raakt, moet passen. Maar dan nog: weet dat ook jouw gasten digitaler zijn dan ooit tevoren. Zij zullen er dus niet meer snel raar van opkijken! DE EUROPESE AI ACT Om EU-burgers te beschermen tegen verkeerde bedoelingen met AI, werkt het Europees Parlement aan de zogenaamde AI Act. Deze moet in 2026 ingaan. Onder meer social scoring op grond van koopgedrag of de financiële situatie mag daardoor niet meer. Ook moet voor gebruikers altijd duidelijk zijn dat ze met AI te maken hebben. De AI Act gaat gelden voor iedereen die AI ontwikkelt, levert of toepast. 15

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication