21

Wat kun je doen? Daniëls: “Snacks aanbieden in bijvoorbeeld een (gezin)schotel of als een (verrassings)pakket. Dat geeft meer prijsflexibiliteit, omdat het een dagaanbieding kan zijn. Je prijst wel scherp omdat je de producten niet wilt weggooien, maar de korting is niet direct als zodanig zichtbaar. Op die manier kun je ook heel goed een groentesalade serveren als special.” Met een seizoensproduct is het geven van korting gemakkelijker, meent Daniëls. “IJsjes voor de helft van de prijs, omdat je de vriezer in de winter niet wilt gebruiken om energie te besparen. Zo’n actie begrijpt iedereen, omdat het eenmalig is. Dat levert ook geen kortingsjagers op.” TIPS Volgens de inspecteur, die ook een verleden heeft als horecaondernemer, zit de grootste besparing aan de voorkant. “Haal niet te veel uit de vriezer en maak in het geval van saus niet te grote hoeveelheden tegelijk.” Zijn verdere tips: “Coderen en investeren in kennis, bij jezelf en bij medewerkers. Zorg voor goed werkende apparatuur en controleer de temperatuur van je producten. Als de koeling 5 graden aangeeft, dan betekent dit niet automatisch dat je snacks diezelfde temperatuur hebben. Door bijvoorbeeld een sensor te installeren in je vitrine, kun je de minimale temperatuur waarborgen.” TWEEDE LEVEN VOOR PATAT 3 TON VERMEDEN CO Bram Ladage (43 vestigingen) is deelnemer aan Too Good To Go. In deze app bieden ondernemers voedsel dat in de prullenbak dreigt te verdwijnen tegen een lagere prijs aan consumenten aan. “Wij doen mee met onze verse patat”, vertelt Isabeau Ladage. “Onze verspilling is erg laag, omdat we op locatie aardappelen met schil vers snijden en voor- en afbakken, maar met dit initiatief zetten we de laatste stap.” Het doel is altijd om zo min mogelijk weg te gooien, maar soms komt het voor dat toch een paar kilo blijft liggen. Kort voor sluitingstijd bieden franchisenemers hun laatste restje voorgebakken patat aan in de app en dan kan het afhankelijk van de wensen van de ondernemer worden afgehaald tijdens de avondschoonmaak of de volgende dag. “We portioneren de terug gekoelde patat per kilo en dat kost 5 euro.” Zodra de patat is voorgebakken, bakken de vestigingen het alleen dezelfde dag nog af. “Voor de consument is het echter nog drie dagen houdbaar. Of het kan de vriezer in. Op de zak staan alle instructies, ook wanneer je het wilt afbakken in een airfryer.” Wat de samenwerking oplevert? “1200 geredde maaltijden (zakken) in de afgelopen drie maanden, en daarmee is bovendien 3 ton CO₂ ‘vermeden’, zoals de app dat noemt.” Ladage ziet niet terug dat mensen wachten op deze korting en daardoor geen puntzak meer kopen. “We bereiken wel een andere doelgroep: consumenten die minder te besteden hebben en anders geen patat van Ladage eten. En er is een groep die het doet uit het oogpunt van duurzaamheid. Voedselverspilling tegengaan is voor ons dé reden om mee te doen, maar daarnaast helpt het ook in de marketing. Ons merk komt voorbij in de app.” 21 1200

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication