29

DE ‘LIKE-GENERATIE’ Ook in andere opzichten zorgt ‘Gen Z’ volgens Boender voor een cultuurshock op de werkvloer. Zo accepteren ze geen hiërarchie. “Spreek ze daarom niet toe op een belerende toon, maar kies voor coaching of inspiratie. Bijvoorbeeld met een boodschap als ‘laten we er een mooie dag van maken voor iedereen die in onze zaak komt’.” De expert benadrukt dat Gen Z het vooral leuk wil hebben op het werk; dat is belangrijker dan bijvoorbeeld salaris. “Zorg er daarom voor dat de jongeren energie krijgen van het werken bij jou. Bijvoorbeeld door ze geen saai kerstpakket te geven, maar bijvoorbeeld een lot voor de Eindejaarsknaller. Met daarbij een boodschap als: ‘Jij bent goud waard voor ons en wie weet ga je als miljonair het nieuwe jaar in.’ Dat stukje waardering vindt deze generatie – ook wel bekend als de like-generatie – heel belangrijk. Kortom: wil je Gen Z aan je binden? Maak het dan vooral leuk voor hen!” BROODJES KROKET IN BEJAARDENHUIS Maar er is meer. Gen Z is volgens Boender ook positief, energiek en wil de wereld een beetje beter maken. “Om die reden hechten ze veel waarde aan duurzaamheid. Is jouw friet gemaakt van aardappels van boeren in de buurt, dan is dat een pluspunt. Dat vinden ze namelijk belangrijk. Net zoals een sociale component, iets goeds doen voor de samenleving. Verras je als cafetariahouder de bewoners van het plaatselijke bejaardenhuis met broodjes kroket, dan scoor je punten bij deze jongeren.” De expert adviseert cafetariahouders sowieso om zich verder te verdiepen in deze generatie. “De jongeren van Gen Z, dat zijn leuke mensen. Leef je in hen in, dan word je eigen leven ook leuker!” ‘CREËER EEN WARM BAD’ Het personeelsbestand van Cafetaria Hoogland in Hoogland bestaat volledig uit Gen Z-jongeren. Daarbij ervaart eigenaresse Loes Reijerse totaal geen problemen. “We hebben een fijne club medewerkers. De meeste jongeren werken hier ook al jarenlang.” De onderneemster kiest ervoor – in tegenstelling tot het advies van Boender - om medewerkers hun mobiel niet onder werktijd te laten gebruiken. Verder is het volgens Reijerse belangrijk om duidelijk te zijn over wat je verwacht. “Deze jongeren gaan ervan uit dat het wel goedkomt. Een goede uitleg geven over wat ze moeten doen – en vervolgens de vinger aan de pols houden – is belangrijk.” Maar ook persoonlijke aandacht is cruciaal, geeft Reijerse aan. “DEZE JONGEREN LEVEN IN EEN TIJD MET VEEL DRUK. EEN COMPLIMENTJE GEVEN, VRAGEN HOE HET GAAT EN REGELMATIG IETS EXTRA’S DOEN; DAT WAARDEREN ZE. CREËER EEN WARM BAD!” ‘NIET OVER ÉÉN KAM SCHEREN’ Nina Visser, eigenaar van Cafetaria ’t Huus 2.0 in Veenendaal, vindt het lastig om medewerkers in een ‘generatiestramien’ te proppen. “Persoonlijkheid is minstens zo belangrijk als de periode waarin iemand is geboren. Ieder persoon is anders, je kunt geen hele generatie over één kam scheren.” Desondanks merkt de onderneemster, die zo’n vijftien Gen Z-medewerkers in dienst heeft, dat deze generatie sterk digitaal is ingesteld. “Een nieuw kassasysteem of een bestelapp begrijpen ze meteen. En vraag je hen de nieuwe bestelapp te downloaden, dan weten ze hoe dat moet.” Visser ervaart daarnaast dat de generatie over het algemeen ‘gepamperd’ is door de ouders en daardoor minder vaak initiatief toont. “Je moet duidelijk uitleggen wat je verwacht en hier ook op controleren. Want als ze ruimte zien om iets anders of niet te doen, pakken ze die vaak. Begeleid hen wel op een coachende manier; ze houden niet van hiërarchie. En communiceer kort en bondig, anders ontstaat er ruis.” Tot slot benadrukt ze dat deze jongeren graag gewaardeerd worden. “Wees daarom geïnteresseerd, vraag hoe het gaat.” 29

30 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication