"Ik draai er niet omheen en ondernemers weten dat van mij" GOKPLEK Een ander groot verschil tussen toen en nu is de uitstraling van de cafetaria zelf. “Vroeger was de cafetaria een plek om te gokken. Ook als je niets kon, kon je nog steeds een cafetaria beginnen met geld van een exploitant. Kwaliteit was niet belangrijk, als de gokkasten maar draaiden. Nadat die eruit gingen, saneerde de markt zichzelf. Je kon je profileren met kwaliteit, je had een stabiel team en was echt bezig met je gasten.” Sindsdien heeft de cafetaria zich verder ontwikkeld. “Je moet tegenwoordig een uitnodigende, sfeervolle, goed verlichte en schone zaak hebben, met goed meubilair en comfortabele stoelen”, zegt Joop. “Mensen blijven namelijk makkelijk een uur in je zaak zitten. Dan ben je eigenlijk een restaurant, maar laagdrempeliger en met snellere service.” MANAGER Omdat de cafetaria is veranderd, is het vak van ondernemen dat ook, ziet Joop. “Vandaag de dag ben je meer een manager. Dat komt omdat er allerlei onderdelen bij zijn gekomen, zoals BHV, RI&E en HACCP. Heel goed allemaal, maar door al die neventaken heb je minder tijd voor je klanten. Daarnaast werken mensen minder dan vroeger, dus heb je een groter personeelsbestand nodig. Het verloop is hoger, dus moet je nieuwe medewerkers steeds weer opnieuw inwerken, als je tenminste de juiste mensen kunt vinden.” Het contact met klanten is echter nog steeds een belangrijke pijler van de cafetaria, zegt Joop. “Daarom doen ondernemers bepaalde taken in de ochtend of avond zodat ze overdag op de vloer kunnen zijn. Zeker voor de kleinere ondernemer. Wij kunnen namelijk veel ondersteuning bieden. We hebben bijvoorbeeld een gigantisch goede marketingafdeling. We doen je boekhouding, schrijven je RI&E en houden nieuwe wetgeving in de gaten. We zorgen dat je op de hoogte bent en ondersteunen je met advies en materialen.” GENERATIEKLOOF In zijn gesprekken met ondernemers is de nieuwe generatie medewerkers vaak onderwerp van gesprek, zegt Joop. “Het is moeilijk, want de jeugd spreekt een andere taal. Die generatiekloof kun je op verschillende manieren overbruggen. Stel je hebt een medewerker van dertig, laat hem of haar dan de bezorgers managen. Die kan ze aanspreken op bepaalde zaken zodat jij je niet hoeft te ergeren.” FHC verwelkomt tegenwoordig ook veel jongere ondernemers. Die spreken de taal van de jeugd, maar moeten volgens Joop weer andere elementen van het vak leren. “Hoe bouw je bijvoorbeeld een klantenbestand op? Hoe zien de eerste vijf jaar eruit? Want zeker als startende ondernemer moet je keihard werken en verdien je de eerste vijf jaar geen geld. Zorg dat je in die tijd alles hebt afgelost zodat je daarná geld kunt verdienen. Investeer dat geld ook weer in je bedrijf. Jonge ondernemers die bij ons zijn aangesloten, zijn gelukkig supergemotiveerd. En wie jong is, mag fouten maken. Dat is leergeld. Wij kunnen ze wel behoeden voor de grote fouten.” SCHERP In zijn adviezen aan ondernemers is Joop recht voor z’n raap. “Wanneer het goed is, geef ik je een zoen. Zo niet, dan krijg je een uitbrander. Ik draai er niet omheen, maar ondernemers weten dat van mij en ik kan het maken. Wat dat betreft zijn die grijze haren een voordeel. Ik heb een speciale band met ze; sommigen noemen mij zelfs papa of opa.” Op zijn manier doet Joop precies waar franchise volgens hem voor bedoeld is. "We helpen elkaar scherp te blijven." 2011 2024 57
58 Online Touch Home