8

HOE PAKT FHC DAT AAN? “Tegenwoordig maken we gebruik van de FHC-matrix bij de start van een nieuwe vestiging. Daarmee brengen we de kansen per vestiging schematisch in kaart. We hebben namelijk een divers palet aan vestigingen en de verschillen onderling zijn groot. Afgelopen jaar hebben we een vestiging van 650 maar ook van 80 vierkante meter geopend. Dat maakt op veel fronten een groot verschil. Als je alles uit een vestiging wilt halen wat erin zit, moet je niets aan het toeval overlaten. WAAR GAAT FHC ZICH IN 2025 OP FOCUSSEN? “We werken verder aan de interne organisatie en dan met name het digitaliseringsvraagstuk. Ten behoeve van de eindklanten van de cafetaria’s kijken we naar digitale loyaliteitssystemen, de bezorgwebsites en bestelkiosken. Met digitalisering willen we ook de ondernemers nog beter ondersteunen in hun operatie en bedrijfsmanagement. Het is uitdagend maar heel leuk om deze stappen te zetten. Dit wordt het jaar van de uitvoering. Ook verwachten we dat we verder groeien in fastservice met wederom te gekke locaties. Dit jaar was het bijzonder om op Texel open te gaan en we hebben nog veel meer locaties die echt uniek zijn.” WAT MOET HET EFFECT WORDEN VAN HET OPTIMALISEREN VAN DIGITALE SYSTEMEN? “We zijn daar vooral bij Foodmaster mee bezig, want dat is een formule waar snelheid en gemak belangrijk zijn. We willen het bestellen bij Foodmaster nog makkelijker maken, niet alleen met bestelzuilen maar ook met andere digitale oplossingen. Samen met Next2Food gaan we aan de slag met data zodat we beter begrijpen hoe klanten bestellingen plaatsen en hoe we dat kunnen optimaliseren, niet alleen in de zaak maar ook op afstand. We gaan in 2025 op trendtour naar Londen, waar de snelheid heel hoog ligt en er veel behoefte is aan goedkopere producten. We willen daar ontdekken hoe die snelle gast met digitalisering omgaat. Denk bijvoorbeeld aan pre-ordering met je smartphone, waarna de bestelling bij aankomst al klaarstaat in een pick-up box.” HOE ZIET DE FHC-MATRIX ERUIT? “Het is een model met alle eetmomenten en distributiemethoden die we hanteren. Op de horizontale as staan de eetmomenten, van ontbijt tot en met late night snack en alles ertussenin. Op de verticale as staan de distributiemethoden, dus afhalen, bezorgen of ter plekke eten. Per eetmoment bekijken we samen met de ondernemer welke omzet eraan hangt, hoeveel gewicht we erop leggen en welke distributiemethode het meest geschikt is. Zo brengen we alle mogelijkheden en kansen in kaart. Het wordt op die manier heel duidelijk hoe we de totale omzet gaan realiseren.” “Vervolgens bepalen we wat dat bijvoorbeeld voor de inrichting betekent. Heb je een grote koude kant nodig of een goede broodoven voor de lunch? Moet je aanpassingen maken in je meubilair, je barfunctie, je menukaart of je team? Elke vestiging is daarin anders. Het helpt ook in de beslissing om dingen niet te doen. Soms past bezorgen bijvoorbeeld niet bij een locatie. Zo spelen we heel gericht in op kansen en we zijn daar best succesvol mee. Het grootste voordeel is dat iedereen hetzelfde doel nastreeft.” WAT HAALT FHC TOT SLOT UIT DE SAMENWERKING MET PETROL? “We hebben nu twee vestigingen in tankstations: een Foodmaster in AVIA Dokkum en een Family in AVIA Vollenhove. We zien daar hoe die markt zich ontwikkelten hoe de gasten bewegen. De mindset in petrol is vaak heel anders dan in de cafetaria. Bij het gemiddelde tankstation tank je voor 100 euro en sta je bij wijze van spreken een broodje te eten naast een vuilnisbak. Niet gastgericht. In die gastvrijheidsperikelen kunnen we slagen maken. In de cafetaria zijn we ook snel en gedreven, maar hebben we veel meer oog voor gastvriendelijkheid. "We kunnen dus veel van elkaar leren en we zijn daarom ontzettend blij met deze samenwerking." 8

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication