Warner de Weerd Altijd Zichzelf is Altijd Vooruit geworden tackles of het koppen. De trainingen staan, niet verbazingwekkend, vooral in het teken van het ontwikkelen van de technische vaardigheden van de spelers. Waar in 2008 nog werd gewerkt met minuten, staan er nu percentages. Zoals te verwachten valt, neemt het percentage ‘ontwikkelen speelwijze’ toe naarmate de speler ouder wordt maar AZ wil niet vrijgeven hoe precies de trainingsopbouw procentueel is vastgelegd. ,,We denken een grote stap vooruit gemaakt te hebben”, vertelt Wijnker. ,,Trainers hoeven nu niet meer blind per training een bepaalde opdracht te vervullen (zoveel minuten passen, zoveel minuten een partijspel, etc.) maar kunnen nu op langere termijn ergens gericht naar toe werken. Neemt niet weg dat de gestelde doelen, vertaald in de eindtermen, wel gehaald moeten worden. Als voor een bepaalde leeftijdsgroep bepaald is dat 25 procent van de training uit passen en aannemen moet bestaan, verwachten wij dat de trainersstaf zich daar ook aan houdt. Als bij de partijspelen in een bepaalde jaargang veel één tegen één situaties getraind moeten worden volgens onze voetbalvisie, dan gebeurt dat ook. Afwijken daarvan is niet mogelijk.” Mentaal Eén onderdeel van de eindtermen is nog niet besproken: het mentaal/sociaal/maatschappelijk aspect. Van de D-jeugd wordt al verwacht de goede en minder sterke punten van het team te kunnen benoemen. Van oudere spelers wordt steeds meer een zelfsturende rol verwacht. Dit klinkt als een open deur maar bij AZ zit er meer achter. De samenwerking met het Cios in Haarlem (Nova College) toont de ambitie van de Alkmaarse club aan. Om maar even het persbericht aan te halen: ‘Binnen de opleiding Sport en Bewegen/ voetbal worden jeugdvoetbalspelers van AZ ontwikkeld in onder meer assisteren en instructie geven, begeleiden, samenwerken en klantgericht handelen. De opleiding spitst zich vooral toe op het ontwikkelen van het begeleiden van voetbaltrainingen en het organiseren en uitvoeren van voetbalevenementen. De AZ-jeugdspelers kunnen binnen twee jaar het bijbehorende MBO 2-diploma Sport en Bewegen/ voetbal behalen. Met dat diploma zijn in de toekomst meerdere vervolgopties mogelijk. AZ is zich ervan bewust dat talenten zich zowel binnen als buiten de lijnen dienen te ontwikkelen om uiteindelijk in de maatschappij te kunnen slagen. Het programma van de opleiding bestaat uit praktijklessen met ondersteunende theorie. Er wordt geleidelijk aan steeds meer zelfstandigheid in planning en verwerking van opdrachten gevraagd. Daarnaast is verwerking en samenwerking belangrijk bij het uitvoeren van de groepsopdrachten. De deelnemende AZ-talenten lopen op woensdagmiddag stage bij amateurvoetbalclubs’. Met andere woorden: er wordt de voetbaltalenten een breder platform geboden naast het voetbal terwijl ze toch met hun passie, voetbal/sport, bezig kunnen blijven. ,,Belangrijk voor na hun loopbaan maar ook belangrijk voor de jeugdspeler die het uiteindelijk niet redden”, vat Marijn Beuker de AZ-intenties samen. Om ook de status van HBO te krijgen, professionaliseert de club de organisatie steeds meer. Daarbij wordt veelvuldig gebruik gemaakt van de technische mogelijkheden. Er is een heuse daAloys Wijnker tabase opgezet waar vorderingen van spelers niet alleen wordt bijgehouden maar ook een rapport wordt opgesteld dat voor het talent zelf inzichtelijk is. Via een inlogcode, die alleen hij en de technische staf kent, kan de jeugdspeler zien of hij op bepaald technisch, tactisch, fysiek of mentaal vlak geslaagd is of niet. ,,En hij krijgt geen zeven of vijf, maar er wordt simpelweg gesteld ‘dit kan je en dit kan je niet’. Daarbij gaat het dus om technische vaardigheden als ‘kan speler x een pass over 20 meter met de buitenkant voet geven’ maar ook aspecten die het privéleven raken. Om er enkele te noemen: hoe is iemands voedingspatroon? Wat is zijn intrinsieke motivatie? Wat is zijn gedrag binnen en buiten 9 VoetbalTotaal | November 2010
10 Online Touch Home