14

cultuur Balenaar Jef Geys: leraar, maar vooral ook wereldvermaard kunstenaar Balenaar Jef Geys (1934-2018) wordt wereldwijd (jawel!) beschouwd als één van de invloedrijkste naoorlogse Belgische kunstenaars, samen met bijvoorbeeld Marcel Broodthaers en Panamarenko. De naam ‘Jef Geys’ is een gevestigde waarde in de internationale kunstwereld, maar is in eigen dorp jammer genoeg weinig bekend. Genoeg redenen om dit najaar Jef Geys te herintroduceren aan de Balenaar! Ga je mee op ontdekking? Balen als zijn ‘terroir’ Terwijl in de jaren 70 iedere kunstenaar naar kunstcentra in Antwerpen, Düsseldorf of New York trok, bleef Jef in Balen. Balen werd zijn artistieke biotoop — zijn ‘terroir’ noemde hij het — van waaruit hij de internationale kunstwereld bestormde. Hij zette graag alledaagse en banale dingen tegenover de grote wereld. Jef Geys zaaide graag verwarring zodat de kijker gaat gissen en zoeken naar betekenissen. En dat was zeker ook het geval toen in 2007 het kunstwerk ‘De Schildwacht’ werd ingehuldigd in de fontein na de heraanleg van de Markt in het Centrum. Boek ‘De school van Jef Geys’ Bart Janssen (dichter en kunsthistoricus), Koen Peeters (schrijver en antropoloog) en Jef Van Eynde (fotograaf) gingen in 2022 op zoek naar sporen en getuigen van het werk van Jef Geys: wat blijft er over in het dorp van deze begeesterende leerkracht-kunstenaar? Meer dan 40 collega-leraars, leerlingen en vrienden uit Balen en omstreken vertelden hun herinneringen en toonden unieke souvenirs. Het resultaat werd verzameld in het boek ‘De school van Jef Geys’. Ben je geïnteresseerd in dit unieke boek? Je kan het vanaf eind september voor 29 euro kopen in VC De Kruierie of gratis lenen in de Bib van Balen. Jef Geys, eigenzinnig en anti-elitair Onbekend is vaak onbemind, en in het geval van Jef Geys zou dat zonde zijn, want als gemeente mogen we best trots op hem zijn. Jef Geys gaf bijna dertig jaar les plastische opvoeding in de Rijksmiddenschool van Balen (nu curieuzeneuzen en De Klimboom). Hij deed dat eigenzinnig en bracht reële kunst in de klas en de school. Die eigenzinnigheid is ook een rode draad doorheen zijn kunstenaarschap: hij liet zich nooit vastpinnen op een stijl of trend. Hij tekende, schilderde, maakte collages en foto's, maar was ook bekend voor zijn installaties en beeldhouwwerken. Hij gaf geen interviews en er bestaan amper foto’s van hem. Populariteit interesseerde hem niet. Zo werd hij een beetje aanzien als een luis in de pels van de kunstenaarswereld, die hij veel te elitair vond. Kunstmuseum laten opblazen? Alles en iedereen in vraag stellen, typeerde hem. Hij ging daarin heel ver: in het begin van de jaren 70 diende hij bv. een officiële aanvraag in om het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten van Antwerpen te mogen opblazen. Hij stelde ook eens voor om van het Openluchtmuseum Middelheim een groentetuin te maken. Omdat hij zo consequent zijn kunst en zijn leven samen heeft laten vallen, wordt hij internationaal gewaardeerd. Zo stelde hij o.a. tentoon in het S.M.A.K., Middelheim, Mukha en het Paleis voor Schone Kunsten. In het buitenland exposeerde hij in München, New York en de gerenommeerde overzichtstentoonstelling Documenta in Kassel. Dit boek is de aanzet om deze gerenommeerde kunstenaar in het najaar 2023 te (her)introduceren aan het Balense publiek via tal van lokale activiteiten (zie bladzijde hiernaast). 14 infoblad BALEN | herfst 2023

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication