43

Algemeen Wim Davidse: “Fris in tijden van crises je bedrijf op. Dat is beter dan stoppen met marketing en opleidingen.” De radicale jaren 20 Volgens Davidse ‘landen’ alle veranderingen van de ‘radicale jaren 20’ nog te weinig. “We moeten anticiperen op de nieuwe functies en de beste energie uit de beschikbare mensen halen. Repeterende werkzaamheden worden ons dankzij digitalisering uit handen genomen.” nog schaarser. En ze hebben ingewikkelde verlanglijstjes. De missie van een bedrijf wordt arbeidsvoorwaarde. Op een krappe arbeidsmarkt is de werknemer koning. (more gains, less pains) 2 . Technologie en digitalisering Ondanks de coronacrisis, Brexit en ontwikkelingen in China gaat de economie zich vanaf 2021 herstellen. Digitalisering beïnvloedt ook de bouw. De medewerkers moeten niet alleen over kennis, maar ook over soft skills beschikken. Want het belang van communicatie en samenwerking met andere experts neemt toe.” Narcotics Anonymous 1981: “Hetzelfde blijven doen en betere resultaten verwachten. Dat is krankzinnigheid.” Niet bevriezen tijdens crises Het coronavirus zet de vierde industriële revolutie in een hogere versnelling. Veel organisaties ‘bevriezen’ In een crisis: ze stoppen met marketing en opleidingen. Davidse: “Niet doen! Het is beter om in slechte tijden je bedrijf ‘op te frissen’: wat kunnen we beter, waar gaan we mee door? Voldoet ons businessmodel na de recessie nog? Is er voldoende visie op uitdagingen en kansen van de vierde industriële revolutie? Zijn we mens- en klantgericht? Pakken we door op de innovatie?” Maak ruimte voor de nieuwe toekomst In elke crisis sneuvelt ‘oud hout’ en krijgt ‘jong hout’ ruimte. Hoewel het lastiger is in een bestaand bedrijf te innoveren, kun je daar ook ruimte creëren. “Begin – net als BINX - met een ‘Gideonsbende’, adviseert Davidse. Laat ze praten over nieuwe ontwikkelingen, de gevolgen en mogelijkheden. Laat ze met ideeën en plannen komen. Geef ze als management expliciet steun en neem zoveel mogelijk over in je strategisch plan. Moedig anderen aan mee te doen. Blijf in gesprek. Zo begint de verandering klein en groeit die heel natuurlijk. Dat is makkelijker dan je denkt - en gewoon noodzakelijk! Want als je hetzelfde blijft doen als altijd, is het krankzinnig om betere resultaten te verwachten.” 1 Iedereen tussen 15-75 jaar Bouwen in het Oosten 43

44 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication