42

Jan Steggink (44) is geboren en getogen in het Twentse Reutum. Samen met zijn echtgenote Maaike, drie zoons en dochter vormt hij een gelukkig gezin. Tien jaar geleden startte hij zijn eigen onderneming; Stegginkinfra Projectmanagement en Advies. Hij woont en werkt op het erf van een oud boerderijtje. Eigenhandig heeft hij de woning omgebouwd tot een warm onderkomen. En daar waar vroeger het vee aan de ketting stond herrezen kantoren en een wegenbouwlaboratorium. Zijn privé- en zakelijke leven lopen compleet door elkaar. Dikwijls ervaart hij dat als fantastisch, Soms is het iets minder, want er is altijd volk om het huis, maar zo ging dat vroeger ook: een vorm van mantelzorg, met mekaar en veur mekaar. “Wees SINVOL en denk AARDEVOL” Met ons duurzaamheidsconcept Aardevol profileert Stegginkinfra zich als intermediair voor overheid en bedrijfsleven. Speciaal ontwikkelde tools zorgen voor besparingen op milieu en de portemonnee, maar vooral de mens wordt bij dit proces nauw betrokken. En dan het liefst in Jip en Janneke-taal. Vijf jaar geleden begonnen we met toen nog het concept (w)AARDEVOL. Sinvol – een zusterbedrijf van Aardevol – helpt om alles visueel te maken. De storytelling en ‘the making of’ van duurzaamheid. Idealistisch We hebben hier in Nederland in feite alles in overvloed. Maar we hebben niet altijd door dat we voor en mét elkaar moeten leven. Geld regeert. In mijn optiek mag het wel wat mensgerichter. Als je goede, pure ideeën hebt, dan komt het geld vanzelf wel. Maar niet iedereen heeft dezelfde competenties, dezelfde idealen en doelen. Als we daadwerkelijk willen dat zaken veranderen dan moet er wel een aanleiding zijn. Een beroemde psycholoog schreef ooit dat er twee essentiële zaken aanwezig moeten zijn, willen wij als mensen veranderen, namelijk; • Urgentie • Emotie Als dit niet aan de orde is gaan mensen niet vanzelf veranderen. Dan blijft zestig procent van de kudde dieren (bruine beren) gewoon doen wat zij altijd deden. Twintig procent van de kudde (zwarte beren) verandert überhaupt niet, wat er ook gebeurt. De overgebleven twintig procent (witte beren) zijn de pioniers, de profeten. Zij juichen de veranderingen toe. De kunst is om deze verschillende types te laten samenwerken en eenieder in haar waarde te laten. Om te laten zien dat we werken om te leven, maar wel op een aarde die ons niet nodig heeft, daar waar wij haar wel nodig hebben. Positieve gedachte Steeds meer opdrachtgevers vallen voor ons concept. Velen willen op de duurzame toer. Maar vooral overheden en gemeentes weten niet precies hoe. Zij zoeken naar een partij om het duurzaamheidsbegrip handen en voeten te geven en efficiënter te maken. Een aantal jaar geleden was het echt een monnikenwerk. Ik was (te) vroeg met deze andere manier van denken. Nu zie ik dat de mensen het willen en inzien dat het ook eenvoudig te realiseren is. En niet onbelangrijk: dat het daadwerkelijk wat oplevert. De politiek heeft duurzaamheid omarmd. Wij, als ouders, kunnen het onze kinderen ook met de paplepel ingieten. Vroeger was duurzaamheid een gevolg van zuinigheid. Een prima middel, maar tegenwoordig is dit voor velen niet meer zo. We leven in een wegwerpmaatschappij en weten niet anders. Aardevol maakt adviezen en hergebruiksplannen inzichtelijk. We scannen de omgeving of het project en vertalen dit naar een Waardescan. Soms is het even zoeken naar de afstemming. Dan staat er iemand onderaan de trap en de ander bovenaan. De kunst is om elkaar ergens midden op de trap de hand te kunnen reiken. Die gesprekken gaan we altijd met een positieve gedachte in. En daar geloof ik in: positivisme. We zijn collegiaal, communicatief en coöperatief. We willen er graag iets van maken. Verbinden. Het doel is een betere, duurzame, en prettige wereld voor iedereen te creëren. Dit klinkt idealistisch maar zo denk ik erover. Wees SINVOL en denk AARDEVOL. Dat geeft toch te denken? Welke kleur beer je ook bent! Een nieuw gezicht, een nieuwe visie. Het komende jaar zal Jan Steggink onder het motto “Aj d’r bint moj d’r ok wea’n” de lezer verrassen met zijn kijk op het (bedrijfs)leven. 40 BOUWEN IN HET OOSTEN COLUMN

43 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication