Vinden, binden en verbinden van vraag en aanbod door Haldu Groep tussen werkgevers en vakmensen in de bouw, techniek en automotive. 100% gecertifi ceerd, 100% begeleid en vooral: 100% professioneel & persoonlijk. Dat is ook wat Caspar Jansen, directeur en mede-eigenaar van Haldu Groep doet in deze rubriek. Het professioneel belichten van dearbeidsmarkt,maar wel persoonlijk. Serieus maar ook gelardeerd met een knipoog, geïllustreerd met cases uit de praktijk van alledag. Het water staat ons aan de lippen. Wie krijgt er voorrang? Vergeet dat hele mediacircus rondom de afschaffi ng van de dividendbelasti ng. Klein bier van een stel Haagse achterkamertjes zeurpieten. Er is iets véél meer urgent aan de hand in dit mooie land. Ik zeg u: het water staat ons aan de lippen. Is dat bij een scheepsramp het geval? Dan geldt nog steeds het adagium: vrouwen en kinderen eerst. Maar de urgenti e van wat ik u nu ga uitleggen is zelfs nog vele malen groter! Ik durf zelfs te zeggen…vaklieden eerst! Een gedurfde stelling die ik ga onderbouwen met argumenten net zo zwaar als de basaltblokken onder onze Afsluitdijk! Het VN rapport van oktober kwam bij mij als een mokerslag binnen. En ik vrees bij u ook. Het is niet vijf voor twaalf, maar inmiddels kwart óver twaalf! Als we niets doen aan de opwarming van de aarde klotst over enkele decennia het water tot aan Amersfoort de woningen binnen. Sterker nog: de toenemende hoeveelheden water die onze nati onale trots, de Afsluitdijk, krijgt te verstouwen zijn nú al immens. Om te voorkomen dat u al binnen enkele jaren te horen krijgt via de radio dat de Afsluitdijk niet begaanbaar is doordat er meer water overhéén klotst dan er onderdoor, bouwt een stoer Nederlands consorti um aan een uniek en urgent project. Dit stukje Hollands watervakmanschap zorgt er mede voor dat het water uit het IJsselmeer beter in de Waddenzee gespuid kan worden en wij gewoon over de dijk kunnen blijven rijden, ook als de weersomstandigheden tegenzitt en. Verstevig ‘de dijken op de arbeidsmarkt’! Niet alleen is met dit project heel veel geld gemoeid, en nu kom ik op mijn punt: ook zijn er schier onafzienbare hoeveelheden vakmensen voor nodig. U weet het: in de crisis vanaf 2008 hebben we er 75.000 zomaar (moeten) laten lopen! Haldu Groep roept al jaren om een versteviging van ‘de dijken op de arbeidsmarkt’. We roepen niet alleen, maar werken al jaren als een Hans Brinker aan het dichten van het gat in de dijk waardoor er nog meer bouwervaring wegspoelt. We investeren in opleiding en zett en alles-op-alles op de allerbeste vaklieden uit Nederland en het buitenland te halen. Wist u dat we nu zelfs al toppers uit Italië met succes in Nederland op bouwprojecten plaatsen? Capito! Haldu Groep pakt aan en pakt dóór Haldu Groep staat vanuit deze nood dan ook vooraan om mee te doen met de op handen zijnde samenwerking met Eures, het Europese portaal voor beroepsmobiliteit. Middels deze samenwerking proberen wij mensen uit de EER en vooralsnog Italië op te warmen voor een baan in Nederland, rekening houdend met de taalbarrière, hun achtergrond en cultuur. Kortom, van torenhoge Italiaanse werkeloosheid onder bouwvakkers naar de punctualiteit en de sfeer van ‘afspraak is afspraak’ op de Nederlandse bouwprojecten. Maar dat vereist van ons ook aanpassingsvermogen, want wij hebben geen mensen meer in Nederland met al die grote projecten in Nederland die door honderden vaklieden moeten worden bemand. Hoe gaan we dat doen en welke samenwerking is hier voor nodig en hoe gaan wij in vredesnaam al die mensen huisvesten? Wij hebben uiteraard (een deel van) de oplossing maar we kunnen het niet alleen. Een deel van die oplossing is bijvoorbeeld om de samenwerking te zoeken met opleiders als ReVaBo en Bouwmensen. Als het goed is, gaan wij nu snel de volgende statushouder bij een van onze opdrachtgevers plaatsen. Maar dat gaat allemaal niet zo maar en hier is veel uithoudingsvermogen en creati viteit voor nodig om nog maar niet te spreken over onze inspanningen of die allemaal wel schaalbaar zijn. Of is het slechts die overbekende druppel… maar iets begint bij mij alti jd met niets. Trots en bevreesd tegelijk Als ik kijk naar welke overheidswerken er nog aankomen, naast de Afsluitdijk, dan zal er een ongekende hoeveelheid vaklieden extra nodig zijn. Neem alleen al de ambiti euze plannen om onze snelwegen te verbreden of het arbeidskrachten verslindende project voor de bouw van de allergrootste zeesluis in IJmuiden. Of ga eens kijken welke mega bouwprojecten er nu al op de Zuidas plaatsvinden en dan heb ik het nog niet eens over de betere bereikbaarheid van de A10 die tussen de Zuidas doorloopt, een project van circa 2 miljard Euro en dat de komende jaren gerealiseerd gaat worden. Als je gaat kijken en er middenin staat, geloof je echt je ogen niet. Zo bezocht ik recentelijk nog een aantal van onze medewerkers die voor Pleijsier Bouw werken aan de realisati e van weer een nieuwe Van der Valk vesti ging, aan diezelfde A10. ´Een prachti g stukkie betonwerk’, zo noemt Ron Janssens, hoofduitvoerder en Zuidas bouwdeskundige, dit imposante bouwwerk. Met veel gevoel voor understatement, want ik geef het u te doen. Enerzijds ben ik er trots op dat wij dit allemaal in ons kikkerlandje voor elkaar boksen; anderzijds slaat mij de schrik om het hart als ik aan de taak denk om voor al die werken gekwalifi ceerde werklieden te werven en te selecteren. De congesti e staat voor deur Ik voorspel u, en u mag mij eraan houden, dat in de jaren 2020 – 2021 de congesti e op de Nederlandse bouwmarkt een proporti e aanneemt waarbij geen laxeermiddel meer helpt! En dan noem ik u, naast al deze megaprojecten, nog niet eens alle commerciële bouwprojecten in Nederland die ook om arbeidskrachten schreeuwen, zoals de broodnodige bouw van woningen om de huur- en koopmarkt eindelijk vlot te trekken. Uw handen in de dijk van Hans Brinker zijn hard nodig! Ik zei u in het begin: het water staat ons aan de lippen. Dit bedoel ik lett erlijk door de almaar sti jgende waterspiegel én het toenemende gebrek aan vakmensen om ál die Hollandse werken aan te kunnen. Mijn pleidooi? Samenwerking! Kijk niet alleen naar uw eigen geld. Dat doe ik ook niet. We moeten samen kijken naar de toekomst, met Eures en met de ReVaBo’s en Bouwmensen van deze wereld maar ook mét onze opdrachtgevers! Het gaatje van Hans Brinker in de dijk van de arbeidsmarkt is verworden tot een groot gapend gat. En ik heb slechts 2 handen. We hebben dus alle handen keihard nodig om het te dichten! En dat vraagt om Nederland brede oplossingen. Alle hands aan dek dus. Hoezeer het water ons ook aan de lippen staat: onze samenwerking met u zal nooit uitmonden in water naar de zee dragen! Hollanders vinden alti jd een oplossing, want ons water kruipt alti jd waar het niet gaan kan! Dat dan weer wel. Caspar Jansen COLUMN
32 Online Touch Home