ALGEMEEN rekenmodel’ het zogenaamde ‘DuMo-profiel’ berekend. In het DuMo-profiel wordt de combinatie van enerzijds de monumentale waarde en anderzijds de duurzaamheid mee gewogen om ten uiteinde een monument te beoordelen op duurzaamheid. Allereerst wordt er een basisberekening gemaakt (berekening voor de ingreep), waarbij objectgegevens worden doorgerekend met als resultaat een DuMo-profiel van de huidige situatie. Hierover worden de geadviseerde maatregelen doorgevoerd (berekening na de ingreep) waardoor het potentiële DuMo-profiel berekend wordt. Vaak geadviseerde maatregelen, waarbij duurzaamheid ook inzichtelijk gemaakt kan worden, liggen grotendeels in het kader van het energieverbruik. Voorbeelden zijn o.a.: het isoleren van het dak of de zoldervloer, het toepassen van LED-verlichting, waterzijdig inregelen van installaties, isoleren van leidingen, isolerende/ zonwerende folies voor ramen en radiatorfolie. Moeilijker te kwantificeren maatregelen zijn bijvoorbeeld het toepassen van CO2 meters, de vergroening van het schoolplein en het toepassen van energiezuinige apparatuur. Zoals eerder vermeld wordt het potentiële DuMo-profiel bepaald door de doorrekening van de geadviseerde maatregelen. De score is dus gebaseerd op het maximaal haalbare resultaat. Het blijft echter een advies en het is aan de scholen welke maatregelen er doorgevoerd worden. Per maatregel wordt aangegeven wat het effect is op de duurzaamheid: hierdoor zie je bijvoorbeeld dat het isoleren van een dak/zoldervloer veel energie reduceert t.o.v. het isoleren van de kruipruimte. Ook wordt er bij de maatregelen vermeld of het gaat om laaghangend fruit (maatregelen die relatief niet veel kosten en zichzelf snel terugverdienen), complexe adviezen of gedragsadviezen. Aanvullend kan er worden begeleid bij vergunningen en offertebeoordelingen. Terugkoppeling Op woensdag 3 oktober 2018 vond de Eco-Schoolsbijeenkomst plaats waarbij resultaten van het onderzoek zijn gepresenteerd. Aansluitend was er een groepsdiscussie met o.a. conciërges en schoolbesturen waarin duidelijk werd dat er op een aantal vlakken verbetering mogelijk is, zeker op het gebied van samenwerking en communicatie (vooral met de gemeente). Er moet vaak te veel gebeuren terwijl scholen krap zitten in tijd en budget. Ook blijft de toepassing van een aardgasvrij programma een vraagteken en wordt er geen rekening gehouden met het gegeven dat een school met erfgoedwaarden qua onderhoud en beheer niet vergelijkbaar is met recenter gebouwde scholen. Uit de groepsdiscussie is ook naar voren gekomen dat er een behoefte is aan maatwerk wat de vraag naar DuMo alleen maar benadrukt. Resultaat Het onderzoek ‘Duurzame monumentenzorg Eco-Schools in Hilversum’ heeft aangetoond dat de scholen zeer zorgvuldig zijn ontworpen en gedetailleerd en dat er veel aandacht is DUURZAAM BOUWEN IN HET OOSTEN 51
52 Online Touch Home