40

De Keerkring hierbij was dat het projectteam na opdracht al van de hoed en de rand wist en verder kon met de uitwerking van details en de tunneltekeningen. Op dat moment hebben we ook onze leidinggevende bouw een aantal dagen “naar binnen gehaald” om samen nog slimmer het tunnelproject in te gaan. Omdat er al heel veel was uitgetekend, had ook onze leidinggevende bouw ook snel een goed overzicht van hetgeen hij moest gaan realiseren met zijn team. Het bouwsysteem met tunnels was voor ons jaren weggeweest en komt nu in alle hevigheid weer terug. Helaas hebben leveranciers van installatiematerialen al die jaren niets nieuws ontwikkeld, waardoor eigen initiatief noodzakelijk bleef. Op dit moment zijn wij samen met ABB en Niko bezig om voor toekomstige tunnelprojecten nieuwe materialen en technieken te ontwikkelen. Daarnaast hebben we op dit project gekozen om de gehele programmatie op de kist niet zelf uit te gaan meten, maar om deze met Totalstation uit te zetten. Totalstation is niet nieuw voor ons en voor de bouw, maar wel voor op de tunnel. Dat heeft voor ons heel gunstig uitgepakt en de foutkans nagenoeg tot nul gereduceerd.” Piekbelasting Voor ons ligt de piekbelasting eigenlijk ten tijde van het tunnelen om de simpele reden dat er elke dag om 14:00 wordt gestort; dit is alleen realiseerbaar als alle partijen elkaar helpen. Op dit project was deze samenwerking werkelijk uniek, ondanks dat we door leveringsproblemen van derden best vaak langer door moesten werken, bleef de sfeer onderling geweldig. Dit resulteerde er dan ook in dat we ook wel eens nog vroeger begonnen, zodat medewerkers van de tunnelploeg ook op tijd bij een bedrijfsfeestje konden zijn en ook op tijd, een lang weekend naar hun geboorteland konden. Een compliment aan eenieder die op de tunnel bezig is, is dan ook zeker op zijn plaats. Het is hard werken en als er ’s morgens iemand ziek is, zal de rest het die dag toch op moeten pakken, want om 14:00 wordt er gestort. De echte piekbelasting in de planning hebben we er als bouwteam uitgehaald, dit waren namelijk de diverse bouwstromen die gelijktijdig zouden gaan lopen. Voor de bouwvak 2017 zouden we namelijk aan het tunnelen zijn, installaties in wanden maken en afmonteren. Door de bouw acht weken langer door te plannen en de afbouw van één appartement Installatiebedrijf G. van Dam bv Installatiebedrijf G. van Dam bv is een tachtigjarig familiebedrijf en biedt een breed aanbod van diensten en producten in de installatiebranche. Dankzij driehonderd betrokken en toegewijde medewerkers is men in staat lange termijn kwaliteitsoplossingen te bieden en komen er lange termijn relaties tot stand. Het bedrijf in heel Nederland actief, waarbij het grootste deel van de projecten op dit moment in het midden en westen van Nederland worden uitgevoerd. Opdrachtgevers zijn voornamelijk vaste aannemers, woningcorporaties en zorginstellingen. per dag naar twee appartementen per dag te plannen, creëer je rust en orde op de bouwplaats. We zijn daardoor in staat om met dezelfde club mensen continuïteit te creëren. Ik ben zelf van mening dat daar samen met de onverwachte verlengde bouwvoorbereiding de winst gaat zitten voor alle partijen.” Overspannen markt Jan Klumpmaker constateert dat de huidige markt vandaag de dag redelijk overspannen is geworden. “Valkuilen zijn onder andere materialen die niet meer leverbaar zijn en mensen die niet te krijgen zijn. Daar staat tegenover dat dit ook kansen biedt; ik ben ervan overtuigd dat wanneer je als bouwteam een project instapt en je niet kiest voor de laagste prijs, maar voor de best mogelijke prijs/kwaliteit verhouding, dat iedereen zijn rendement kan halen en dat blijft de basis voor het bestaansrecht van elk bedrijf. “Rendement is voor een bedrijf wat ademen is voor de mens. Ademen is essentieel, maar niet de reden van je bestaan”. Als we dit weten te realiseren in de huidige markt, dan houden medewerkers plezier in hun werk en blijven ze binding houden met je bedrijf.” 38 BOUWEN IN HET OOSTEN

41 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication