9

OTIB branches: “De eerste opleidingscyclus was een groot succes met écht enthousiaste deelnemers. Tijdens workshops op de Praktijkopleidersdag van 28 september hebben enkele deelnemers verteld over hun persoonlijke ervaringen. Vooral over hoe zij hebben geleerd om hun technische kennis over te brengen in de praktijk aan jonge mensen. Daar gaan zij van groeien, het is heel mooi dat als resultaat te zien. Het goede nieuws? Op korte termijn komen er al jongeren de arbeidsmarkt op met de door deze docenten overgebrachte ervaringen. Sommige nu geslaagde deelnemers hebben inmiddels een contract op een ROC, en geven al les, met behoud van hun dienstverband. Bij hun leerlingen zitten ook BBL’ers. Wat die vandaag leren, kunnen zij morgen al in de praktijk toepassen.” Tijdens de Praktijkopleidersdag gaf Hans een toepasselijke workshop over de hybride docent, in feite de aankomend docenten die nu als eersten zijn gediplomeerd.” Voordeel voor werkgevers Hans Haring: “Uiteraard moet je ook de medewerking hebben van de werkgevers van deze aankomend docenten. Voor deze pilot hebben we dan ook nadrukkelijk contact gezocht met werkgevers van de deelnemers en hen over dit nieuwe traject geïnformeerd. In het begin bij de pilot waren de bedrijven kritisch om hun beste mensen aan te melden. Nu zijn zij overtuigd. Waarom? Het past perfect in het motto ‘een levenlang leren’. Eveneens leveren zij een aantoonbare bijdrage aan het opleiden van hun werknemers van overmorgen. Verder krijgen zij betere en directe relaties met de omliggende ROC’s en daardoor sneller kijk op goede leerlingen. En vergeet niet: ook kunnen deze PDD-gediplomeerde docenten hun nieuwe opleidingskennis inzetten ín het bedrijf van hun werkgever!” Reactie van deelnemers aan pilot PDD-scholingstraject “De combinatie werken en lesgeven bevalt mij prima” Anco Bank is servicemonteur in de klimaattechniek bij Van Dam Technisch Beheer: “Waarom ik dit PDD scholingstraject tot praktijkopleider heb gevolgd? Op mijn werk leerde ik nieuwe jongens al het vak, dan groei je in die rol. Het leek mij uitdagend en nuttig om daar meer mee te doen. Inmiddels ben ik geslaagd en werk ik drie dagen bij Van Dam Technisch Beheer en twee dagen in het technisch onderwijs. Die combinatie bevalt mij prima!” “De tijdsinvestering? Het is te doen als je het goed bijhoudt” John Nijenhuis is KAM-coördinator bij de Loohuisgroep: “Ik verzorg de opleidingen voor de Loohuisgroep. Ik was dus al praktijkopleider. Ook gaf ik al gastlessen op onder andere het vmbo en mbo. Toen deze pilot PDD-opleiding voorbij kwam, heb ik bij OTIB gepolst of dit iets voor mij was en dat was het ook! De tijdsinvestering? Het is te doen als je het goed bijhoudt. Het is veel werk, maar als je je tijd goed besteedt, lukt het. Ik geef intern les bij de Loohuisgroep, maar nu ook op het ROC, vmbo en in het basisonderwijs. Enerzijds promotielessen en anderzijds vakinhoudelijke lessen. Bijvoorbeeld jongens die ik in het basisonderwijs heb verteld over techniek zie ik nu in ons bedrijf terug als zij vanuit het vmbo stage komen lopen.” “Het opvallendste wat ik geleerd heb? Reflectie naar jezelf, hoe je naar een groep kijkt” Mark Makkinga is al praktijkopleider bij Scania Production Zwolle: “Ik heb een drukke baan. Toch wilde ik deze opleiding graag volgen voor mijn eigen ontwikkeling. Ook ben ik heel graag bezig met mensen, daar ligt mijn passie. Ik breng graag kennis over. De kennis die ik met deze opleiding opdeed, ga ik als praktijkopleider binnen de Bedrijfsschool van Scania inzetten. Het opvallendste wat ik geleerd heb? Reflectie naar jezelf, hoe je naar een groep kijkt. Ook een stukje bevestiging van wat je al hebt aan kennis en ervaring.” BOUWEN IN HET OOSTEN 7

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication