14

CONTEXT Er zijn verschillende instanties waar discriminatie gemeld kan worden, maar toch gebeurt dat weinig. Voor een beter inzicht in wat er speelt, zijn cijfers echter wel belangrijk. ADV’S Mensen die discriminatie hebben ervaren of waargenomen kunnen een klacht indienen bij een antidiscriminatievoorziening (ADV). De ADV biedt een luisterend oor, onafhankelijk en deskundig advies en ondersteuning bij de behandeling van een discriminatieklacht. Klachtbehandeling is kosteloos voor melders. De ervaring van een melder staat centraal. Van de klachten bij een ADV is niet juridisch aangetoond dat er sprake was van discriminatie. ADV’s registreren alle klachten en rapporteren daarover. Het tegengaan van discriminatie wordt ook gerealiseerd door preventie. De ADV’s in NoordHolland verzorgen gastlessen en geven voorlichting en trainingen. Die gaan over vooroordelen, impliciete associaties, micro agressie, artikel 1 Grondwet en handelingsperspectief. Op de websites van de bureaus staat het aanbod van preventie. POLITIE Mensen kunnen bij de politie aangifte doen of melding maken van discriminatie. Het Wetboek van Strafrecht stelt discriminatie strafbaar. Aangifte leidt vaak tot nader onderzoek door de politie en mogelijk tot vervolging en een rechtszaak. Veroorzakers kunnen bestraft worden. Meldingen helpen om een (structureel) probleem in beeld te brengen. De politie registreert ook

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication