15

‘Discriminatie en racisme zijn overal en raken ons allemaal’, zegt de staatscommissie tegen Discriminatie en racisme in een eerste voortgangsrapportage. eerder van andere vrienden hadden gehoord, die toevallig van somalische afkomst waren. direct belden we het meldpunt voor ondersteuning. hoewel we geen bewijs hadden, werden we serieus genomen en besloten we samen aangifte te doen. de rechter oordeelde dat het toelatingssysteem van de kroeg gebaseerd was op uiterlijk waarneembare persoonskenmerken en dus racistisch was. DiGitAle POst na een ongeluk heb ik last van niet-aangeboren hersenletsel, waardoor het moeilijk is om met computers en telefoons om te gaan. in 2023 wijzigde mijn verzekering, waardoor ik alleen nog via een digitaal portaal contact kon opnemen. mijn herhaalde pogingen om mijn situatie uit te leggen aan de verzekeraar bleven onbegrepen. hiervoor nam ik contact op met het meldpunt. Zij stuurden een brief naar de verzekeraar waarin mijn verhaal werd toegelicht en mijn gevoel van discriminatie werd benadrukt. dit was voldoende voor de verzekeraar om snel een alternatieve oplossing aan te bieden. ik ben erg opgelucht dat het zo snel werd opgelost. luisteren het lijkt eenvoudig, maar luisteren zonder te oordelen is een uitdaging. Maar vaak erg belangrijk. luisteren biedt de melder steun, het gevoel gehoord te worden en helpt bij het verwerken van een discriminatie ervaring. het jaar 2023 discriminatiecijfers analyse advies mijn verhaal educatie

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication