4

4 | Eerste editie – najaar 2019 | Het verhaal van een knutselende zeemeermin Het ene Goudhaantje is het andere niet. Kinderen met een fysieke beperking springen er meestal sneller tussenuit. Maar ook wanneer de beperking minder zichtbaar is, is er binnen het gezin extra zorg nodig voor het Goudhaantje. Zo’n Goudhaantje is Ramya. Ze zit in haar tweede middelbaar Moderne. Tekenen is haar grote hobby. En zwemmen… Niet zomaar zwemmen maar zeemeermin-zwemmen. Een bijzonder Goudhaantje! Stap 1: intakegesprek Na haar aanmelding contacteren we Ramya voor een kennismakingsgesprek. We gaan op huisbezoek om haar en haar gezin te leren kennen. Hier ontdekken we wat iedereen graag doet, wat ze kunnen en of er interesses aansluiten bij één of meerdere andere Goudhaantjes. Stap 2: Fonkeldag “Waarom ik tekenen zo leuk vind? Dan kan ik al mijn gevoelens loslaten en is er alleen maar mijn tekening. Dat vind ik zalig. Ik luister ook graag naar Katy Perry. Ik hou van haar liedjes”.Aan het woord is Ramya. Een toff e jongedame van 13, die doet wat tieners doen. Maar dan op haar éigen manier. Mama Cindy: “Ramya heeft autisme. “Sociaal gezien is Ramya net iets anders, gaat de mama verder. “Ze zegt alles wat op haar tong ligt en daardoor kan ze erg hard overkomen. Ze voelt niet hoe ze zich moet gedragen wanneer iemand verdriet Ze kan zich niet inleven in andere personen.” Even ontsnappen aan heeft. Ramya is een echte volhouder tijdens het zwemmen. Eens verslikken houdt haar niet tegen. de dagelijkse drukte en beslommeringen tijdens een Fonkeldag, dat was welgekomen. Door dat autisme wil ze dat alles loopt via een vaste planning. Als het tijdsschema zomaar verandert, is dat heel moeilijk voor haar. Haar hoofd blokkeert, ze schiet in paniek en dan begint ze te huiSamen starten Samen starten Stap 1 Intakegesprek Stap 3 Opvolggesprek Stap 2 Fonkeldag Stap 4 Ambassadeurschap p Samen Fonkelen Samen Fonkelen len. Ze wordt helemaal overstuur, zeg maar. We weten dit. Dus we houden daar natuurlijk ook rekening mee. Als wij uitstapjes plannen, bereiden we die zeer goed voor. Als er dan toch eens iets verkeerd loopt, dan zijn haar broers meteen bezorgd en komen ze haar troosten.” Normaal zijn verrassingen dus uit den boze. Maar deze keer kon het wel. “We hadden echt uitgekeken naar die Fonkeldag. Hoewel we niet goed wisten wat er ons te wachten stond.” In de voormiddag was er een creatieve workshop en je zag echt dat zowel Ramya als haar broers ervan genoten. In de namiddag hadden we allemaal samen een gesprek met de talentencoach. Dat was best een pakkend moment. Je denkt dan samen na over elkaars talenten en dan wordt er ook over gebabbeld. In onze thuissituatie nemen we niet vaak de tijd om dat te doen gewoon omdat er bijna geen tijd is. We proberen er wel op te letten dat we niet in onze oude hervallen.” gewoontes

5 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication