Van Ansen kwamen we tegen in een notulenboek van het Barneveldse ambts bestuur: ‘De burger H. van Ansen, Postmeester, wonende te Voorthuizen’, werd in 1795 op een salaris van f. 25,- per jaar ingesteld om de inkwartiering van Franse soldaten te regelen. Zijn opvolger Hendrik Wilbrink sloot op 1 juni 1795 een contract af met de firma Hesijhuisen voor het vervoer van post vanuit Voorthuizen waarbij ook de zogenaamde ‘estafettepost’ werd geregeld. Dat hield in dat er in Voorthuizen postzakken werden overgeladen om het lange afstandsvervoer voor de koetsiers (postiljons) te beperken. Op 29 augustus 1811 - ons land was inmiddels ingelijfd bij Frankrijk - werd Hendrik Wilbrink benoemd tot Keizerlijk Postmeester te Voorthuizen. Die postwagendienst zou tot 1831 blijven functioneren. In dat jaar namen andere vervoerders de taak van de vroegere firma Heshuijsen over. Nabij het Bunckmanplein stond vroeger huize ‘Welgelegen’ van de fam. Wilbrink. Ooit heette dit pand ‘De Moriaen’ waar de postmeester van Voorthuizen woonde Paardenposterij Zoals uit het voorgaande wel blijkt, lag het vroegere zwaartepunt bij het postvervoer in onze gemeente, of misschien beter nog het ambt Barneveld, in Voorthuizen. Daar reden de postwagens af en aan, werden paarden verwisseld en stapten passagiers over op koetsen in andere richtingen. Een verladerscentrum in het klein. Geen wonder dat er dan ook vrij veel smederijen en herbergen in het dorp te vinden waren. Postmeester Wilbrink zorgde indirect voor economische bloei en ook de, officieel door zijn echtgenote geëxploiteerde paardenposterij bleef gedurende de eerste helft van de 19de eeuw voortbestaan. Rond 1850 kwam die vorm van postvervoer ter discussie in verband met de aanleg van spoorlijnen in ons land; ‘rijdende posten’ werden die postbodes te paard wel genoemd. Amateurhistoricus Hendrik Bouwheer noteerde hier over: ‘Routes waarop men postwagens of rijdende posten vond had men van Amersfoort over Voorthuizen, het Loo, Zwolle en Hardenberg op Lingen; van Voorthuizen over Deventer en Delden op Bentheim. Routes voor gewone rijdende posten, niet voor extra posten echter bestonden van Naarden over Amersfoort, Lunteren en Arnhem naar Nijmegen.’ ‘Ben veilig aangekomen!’ Het toerisme zorgde vanaf het begin van de vorige eeuw natuurlijk ook voor een toename van het postvervoer. Je moest immers het thuisfront laten weten dat je veilig was aangekomen, het ontzettend naar je zin had, aan heimwee leed of je ziek, zwak en misselijk voelde? Je stuurde een ansicht- of prentbriefkaart met een foto van je camping, een bosgezicht of bijvoorbeeld je pension. Later kon je gelukkig telefoneren en tegenwoordig stuur je een appje of een mailtje. Wat dat laatste betreft is het dan ook begrijpelijk dat Post NL, vroeger het onderdeel ‘post’ van de PTT (Posterijen, Telegrafie en Telefonie) verlies lijdt want wie verstuurt het nog een kaartje? Die tijd ligt inmiddels alweer ver achter ons en ook de pleisterplaatsen en posthuizen zijn verdwenen. ZEVEN DAGEN IN DE WEEK GEOPEND VOOR LUNCH, DINER EN BORREL RESERVEREN Bel dan naar 0342 – 785 912 VISIT VOORTHUIZEN magazine | 19 Ook op de hoek Hoofdstraat/Molenweg staat inmiddels een appartementengebouw. De naam ‘Passage’ zou te maken hebben met wegverkeer dat daar lang geleden de ondiepe Ganzenbeek kon passeren
20 Online Touch Home