7 Trends en ontwikkelingen in 2017 Het afgelopen jaar was duidelijk merkbaar dat de economie is aangetrokken. De mobiliteit naar Zuidas is enorm toegenomen. Deels doordat de werkgelegenheid is gegroeid, deels doordat gezinnen steeds meer buiten de stad zijn gaan wonen en daardoor hun fiets verruilden voor de auto. Daartegenover staan de technologische ontwikkelingen die het mogelijk maken om grote stappen te zetten naar duurzaam reisgedrag. Voorbeelden zijn de opkomst van deelauto’s en deelfietsen, die online of via apps worden gereserveerd en geopend en de carpool app Toogethr. In 2017 maakte Vesteda samen met BMWi autodelen mogelijk voor werknemers en bewoners van De Boel aan De Boelelaan. In april 2017 werd de Zuidas deelfiets Hello Bike geïntroduceerd. Dit succesvolle lokale deelfietssysteem beoogt een ruimte-efficiënte en duurzame last-mile oplossing te zijn voor forenzen. Delen wordt laagdrempeliger wanneer je op een eenvoudige wijze een scala aan vervoerswijzen kunt boeken en betalen. Afdeling Zuidas van Gemeente Amsterdam is in 2017 samen met een aantal grote werkgevers gestart met MaaS (Mobility as a Service), een ambitieus project waarin mobiliteit wordt aangeboden als een dienst, en niet meer gekoppeld is aan bezit. In 2017 is een intentieverklaring MaaS getekend en is gestart met een eerste pilot van de Zuidas Mobility Experience. MaaS De MaaS gebruiker heeft met één pas toegang tot een scala aan vervoermiddelen zoals deelauto’s, deelfietsen, trein, bus, taxi en meer. Via een digitaal platform (bv. mobiele app) worden de meest optimale reismogelijkheden van dat moment aan klanten aangeboden. Is er een file? De app geeft aan met welke openbaar vervoermiddelen de reiziger het snelst op zijn of haar bestemming aan zal komen. En storing met het openbaar vervoer? De app laat zien wat de beste alternatieven zijn. Zo geniet de MaaS gebruiker altijd van maximale flexibiliteit en comfort en is MaaS een innovatieve manier om reizigers te spreiden over tijd, plaats en vervoermiddel, die mogelijk kan leiden tot minder autobezit. In 2017 is, samen met marktpartijen, werkgevers in Zuidas en andere overheden, een uitgebreide verkenning uitgevoerd naar de kansen en randvoorwaarden van de succesvolle uitrol van MaaS in Amsterdam en Zuidas. Daarnaast is gewerkt aan de financiering van de Amsterdamse ambities. Dat heeft geleid tot het besluit van de Amsterdamse gemeenteraad (in juni 2017) om twee miljoen euro beschikbaar te stellen voor MaaS. In december 2017 heeft de Vervoerregio Amsterdam besloten eenzelfde bedrag bij te dragen. Ook het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat levert een bijdrage vanuit de Rijksoverheid aan MaaS in Amsterdam. Waarom reizigers kiezen voor de auto in plaats van het openbaar vervoer van en naar Zuidas 30.7 % 24.7 % 18.7 % 7.8 % Reistijd Gemak Comfort Auto nodig voor werk 10.4 % 5.2 % Financieel aantrekkelijker Bron: Mobiliteitsonderzoek Taskforce Bereikbaarheid Zuidas 2016 en voorlopige resultaten 2017. (Lopend onderzoek bevat uiteindelijk ook de data van 2018) 1.3 % 1.2 % Gewoonte Representatieve uitstraling Anders Duurzaamheidsverslag Zuidas 2017
10 Online Touch Home