26

26 Het enthousiasme voor het vak leverde hem een finaleplek op bij de verkiezing Geschiedenisdocent van het Jaar. De drie finalisten kregen zaterdag in het Rijksmuseum de opdracht om een les en excursie te bedenken waarin ze duurzaamheid koppelen aan geschiedenis. “Bij geschiedenis hebben we het altijd over het verleden, maar we moeten het vaker over het heden en de toekomst hebben”, zegt Van Doezum. Na een uur had de Harekiet wel iets bedacht. “Ik wil de leerlingen direct de les binnentrekken, dus ik vroeg of ze ’theorie van de kokende aarde’ kenden.” Het toont aan hoe Van Doezum zijn leerlingen actief houdt, door ze bij de les te betrekken. “Die theorie gaat erover dat een wetenschapper er al in 1902 achter kwam dat de temperatuur zo snel steeg, dat de wereld in de toekomst niet meer bewoonbaar is.” Hij maakt er een grafiek bij om te laten zien wanneer het onderwerp klimaatverandering voor het eerst in het nieuws kwam. Maar hij manipuleerde de grafiek, om zijn leerlingen te testen. “Zo wilde ik laten zien dat het ook altijd belangrijk is om naar de bron te kijken. Er wordt - zeker bij dit onderwerp - veel nepnieuws verspreid.” De les was voor leerlingen in VMBO3. Naast een les moest Van Doezum dus een excursie voor ze bedenken. “Deze groep kan iets doen tegen klimaatverandering. Niet alleen door korter te douchen of de kachel lager te zetten, maar ook door straks op het MBO een opleiding te kiezen waarmee werken aan verduurzaming.” Als locatie voor de excursie bedacht Van Doezum daarom om naar een bedrijf te gaan dat in die sector werkt. “De boodschap aan de leerlingen was: jullie zijn de toekomst als het om duurzaamheid gaat! In dat bedrijf was het de bedoeling dat ze de vragen stelden aan de baas om uit te vinden waar hun toekomst kan liggen.” Van Doezum presenteerde zijn plannen aan de vakjury, die onder

27 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication