1

2024: een heel vreemd jaar. Het is vreemd buiten. Een beetje unheimisch. 2024 wordt voor de bouw in mijn ogen één van de lastigste jaren die we ooit hebben gehad. We zijn slechts enkele maanden op streek en ik schat nu al in dat dit jaar zelfs zwaarder wordt dan de corona-jaren. Ook toen werden projecten uitgesteld, maar wat we nu ervaren is zelfs heftiger. Stevig afwijkend beeld Ik noem u enkele tekenen. In januari en februari liepen we in lijn met de begroting. Normaal bouwen we het werk na de Carnaval gestaag op, met rond Pasen een kleine dip. Maar daarna gaf elk jaar nog een stevige lijn omhoog te zien. Die lijn ís er dit voorjaar wel, maar het is ‘op en af’. Een vreemde situatie; want door alle achterstanden is de orderportefeuille bij aannemers mega gevuld, maar nú? Nu komt dat nog niet echt van de grond. Veel projecten worden voortdurend doorgeschoven. Haldu staat hierin niet alleen. Want ik begon deze column met: het is vreemd buiten. En ik weet uit talloze gesprekken met gerenommeerde partijen in het veld dat zij hetzelfde beeld ervaren. Wensen niet in balans met werkelijkheid Aan de andere kant: als de opdrachtgevers gelijk hebben met de ongelofelijke hoeveelheid (opgeschoven) werk die er nog aankomt, dan lopen we die achterstand wel weer in. Maar ik zeg u eerlijk: dat moet de tijd leren. En áls die projecten inderdaad allemaal tegelijk en verlaat starten dan wordt het nog een uitdaging om genoeg vakmensen te vinden. Immers, door die spurt aan werk redden de aannemers het werk niet met hun eigen mensen. Gelukkig heeft Haldu in het verleden bewezen goed te zijn in het tijdig opschalen van de hoeveelheid goede vakmensen voordat de hausse aan werk start. Wat niet meewerkt, is dat veel vaklieden dit veranderende marktbeeld niet echt meekrijgen. Er is even minder werk, zoals ik al betoogde, maar sommige vakmensen blijven om meer beloning voor hun werk vragen. Die wensen zijn niet in balans met de werkelijkheid. Ik hoop dat zij deze column lezen! Aan de andere kant slagen we er in om onze vakmensen zoveel mogelijk aan het werk te houden door hen bijvoorbeeld in andere sectoren waarin wij actief zijn te plaatsen, zoals de technische sector. Dit is een groot voordeel van de focus van Haldu Groep op niet alleen de bouw, maar ook de techniek en automotive. Vertraging door stikstof Uiteraard zit Haldu Groep niet stil. We zijn met een aantal mooie, grote projecten bezig, maar ook hier constateer ik onrust. Neem het project ViA15 voor de verbetering, bereikbaarheid en regionale doorstroming rondom Arnhem en eigenlijk heel Gelderland. Het project ViA15 bestaat uit drie onderdelen: doortrekken A15, verbreden A12 en verbreden A15. De Raad van State heeft begin maart een tussenuitspraak gedaan over het Tracébesluit ViA15. Dat betekent dat er nog geen eindoordeel is of het project ViA15 kan worden aangelegd. Deze tussenuitspraak geeft het ministerie van

2 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication