7

Huis verkopen is emotie ‘Thuis is waar het hart is’, luidt het gezegde. Er zijn persoonlijke dingen gebeurd; kinderen geboren, ruzies uitgevochten en feestjes gevierd. Daarbij is je huis meestal je belangrijkste bezit en je grootste investering in je leven. Je huis verkopen is dan vaak ook een emotionele gebeurtenis. Er komen veel zaken op je af: Hoe bepaal ik de vraagprijs? Vraag ik te veel of te weinig? Welke risico’s loop ik? Hoe verkoop ik mijn woning zo snel mogelijk? Hoe stel ik een publiciteitsplan op? Wat moet er in de koopovereenkomst worden opgenomen? Welke notaris moet ik kiezen? Het verkoopproces zelf kan een onvoorspelbare en emotionele achtbaan zijn. Maar er zijn specifieke stappen in het verkoopproces waar deze emoties eerder oplaaien. Bepalen van de verkoopprijs Als verkoper laat je je vaak leiden door emoties. Jouw huis vol herinneringen is voor jou van grote waarde en dit wil je uiteraard vertaald zien in de vraagprijs. Daarbij wil je je huis verkopen voor meer dan waar je het voor hebt gekocht. En als de buren hun huis voor 4 ton kwijt konden, dan moet dat van Foto: Mark van Welie Laat Hans Janssen het werk doen. Zie het op deze manier: jij bent de teameigenaar en wij zijn jouw coach. Je hebt ons ingehuurd vanwege onze expertise en kennis van het spel. Deel jouw doelen met ons, werk met ons samen om een spelplan op te stellen om die doelen te bereiken en vertrouw ons dan om de klus te klaren. Als je op onze werkwijze vertrouwt en realistische verwachtingen hebt zul je veel minder stress ervaren en je tijd en emotie kunnen richten op het vinden van je volgende droomhuis. Thuis bij [vraagbaak voor woningzoekers] 7 ons ook minimaal dat bedrag opleveren. Liefst nog meer. Als gevolg hiervan hangt de vraagprijs vaak af van de emotionele waarde die je als verkoper aan het huis toekent. Maar bedenk dat de koper niet bereid is voor deze subjectieve ervaringen te betalen. Voor de koper telt slechts de objectieve waarde en rationele marktfactoren. Neutraliseer je huis Zet je huis ‘in scéne’ door het neutraler te maken; zoals een hotelkamer. Je huis zal daardoor meer mensen aanspreken en door het verwijderen van je persoonlijke spulletjes zal het een stuk eenvoudiger zijn voor de koper om het als ‘zijn’ thuis voor te stellen. Stel jezelf de vraag: “Ben ik bezig met het benadrukken of afleiden van de beste eigenschappen van mijn huis? Ontwikkel een dikke huid Toekomstige kopers evalueren je huis als een potentiële investering en de meesten komen met vooropgezette ideeën over wat er allemaal aan jouw huis veranderd zou moeten worden. Wees niet verbaasd als kijkers behoorlijk kritisch zijn en zelfs de meest minuscule gebreken aanhalen. Anderen zullen snel vertrekken of weggaan zonder vragen te stellen. Het is beter dat je het huis verlaat dan dat je rondhangt en het risico loopt teleurgesteld, beledigd, verdedigend of opdringerig te zijn. Je afwezigheid is ook gunstig voor kopers. Ze zullen zich meer op hun gemak voelen om het huis te verkennen, openlijk te bespreken en hun leven in jouw huis te visualiseren zonder dat jij in hun nek hijgt. Onderbiedingen Wees voorbereid op biedingen onder de vraagprijs. In feite is ieder bod zinvol omdat er interesse in je huis wordt getoond en omdat er een opening is voor een zinvolle discussie over de waarde van je woning. Daarbij, wie wil er nu niet een huis voor een koopje op de kop tikken? Bedenk dat enkele ondermaatse biedingen helemaal niets zeggen over de vraagprijs. Vooral als deze in het begin van het verkoopproces worden gedaan geeft het juist aan dat je huis een geliefd object is.

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication