15

Advertorial De belangrijkste vragen over de cloud Om direct een belangrijk misverstand uit de wereld te helpen: een perfecte cloud voor iedereen bestaat niet! De keuze voor een cloud blijft altijd afhankelijk van de doelstelling, de omgeving en wat je binnen je organisatie wilt bereiken. Er zijn overeenkomstige wensen rondom bereikbaarheid, veiligheid, gemak, snelheid en beheersbaarheid. Maar iedere organisatie heeft zijn eigen wensen op het gebied van de IT en heeft dus een eigen oplossing nodig. Om de huidige situatie beter te begrijpen, en hoe de beoogde bestemming wordt bereikt, moet eerst een aantal belangrijke vragen beantwoord worden. 1. Waarom gaan we de cloud in? Elke organisatie moet duidelijk zijn over wat ze hopen te bereiken wanneer ze naar de cloud gaan. Hopend op een enorme vermindering van IT-kosten? Wil je verschillende bedrijfsfuncties anders uitvoeren? Vooraf doelstellingen definiëren en een haalbaarheidsstdie uitvoeren om te zien of ze daadwerkelijk kunnen worden bereikt, is een belangrijke stap. De cloud is een middel, geen doel op zich. 2. Staat de organisatie achter een radicale verandering? Verhuizen naar de cloud is niet zomaar een IT-project. Het veranderen van de manier waarop technologie wordt gebruikt, heeft het potentieel om de manier van werken radicaal te veranderen. Bedrijfsprocessen moeten echter flexibel genoeg zijn om van deze inzichten te profiteren. Technologie biedt de mogelijkheden, maar de organisatie zal wellicht de nodige (culturele) hervormingen moeten doorvoeren om te profiteren. 3. Wat doen we nu en wat biedt het ons zelf? Misschien is dit het meest cruciale aspect van een migratieproject; de organisatie moet weten welke systemen er op dit moment zijn, hoe ze worden gebruikt en waar ze voor ingezet worden in de dagelijkse gang van zaken. En wanneer systemen en processen moeten worden aangepast, hoe zal de bijbehorende culturele verandering dan worden gebruikt om gebruikers te ondersteunen? Als dit begrepen wordt op het niveau van de mensen die het rechtstreeks beïnvloedt, zal de samenwerking en de acceptatie binnen de organisatie toenemen. 4. Wat biedt de verhuizing onze klanten? Als de migratiestrategie er uitsluitend op gericht is wat technologie voor omzet en winst kan doen, zal het vrijwel zeker mislukken. Het draait om klanten! En klanten vragen om steeds meer gepersonaliseerde producten, diensten en interacties. Slim gebruik van de IT stelt de organisatie in staat om aan deze eisen te voldoen. Elk aspect van het project moet gericht zijn op het beter bedienen van klanten. En nu? De eerste stap is om een partner te zoeken die je gaat helpen. Zoek een partij die gespecialiseerd in het creëren en beheren van dynamische cloudomgevingen, die je helpt bij innovatie en groei in een stroomversnelling kan brengen. Een partij die je de vrijheid geeft om je op jouw klanten te concentreren. Een partij die bij je past en waarmee je een klik hebt! Claranet is zo’n partij; een professionele partner in IT met een focus op woningcorporaties. ► www.claranet.nl

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication