21

Wat is DevOps? DevOps is een combinatie van ‘Development’ en ‘Operations’ en komt voort uit het ontwerpen en ontwikkelen van software. DevOps heeft als doel de softwareontwikkelkant en de gebruikerskant samen te brengen. Daarbij gaat DevOps uit van de basisprincipes van Agile: • Direct waarde leveren voor de klant • Multidisciplinaire teams • Korte oplevercycli (sprints) met direct resultaat • Inspelen op veranderende prioriteiten Het grootste verschil ten opzichte van Agile en scrum, is dat DevOps de lijn van ontwikkelen en toepassing doortrekt naar de gehele organisatie in plaats van uitsluitend naar het team dat zich bezighoudt met het ontwikkelproces. Gedachtengoed DevOps • Betere samenwerking • Meer ‘dezelfde’ belangen • Minder afdeling denken • Delen van verantwoordelijkheden De levenscyclus van DevOps bestaat uit acht fases: plan, code, bouwen, test, implementatie, uitrol naar productieomgeving, prestatie, en gebruik bekijken & monitoren. Deze fases worden continu doorlopen door multidisciplinaire teams om snel nieuwe functionaliteiten te kunnen leveren. Processen die voorheen handmatig werden uitgevoerd en veel tijd in beslag namen, kunnen snel geautomatiseerd uitgevoerd worden met de toepassing van DevOps. Dus: Automatiseer ‘alles wat kan’ • (van) de infrastructuur • (van) de werkprocessen • het continu meten van de performance Efficiënter samenwerken Het multidisciplinaire team heeft als ambitie om samen op constante basis digitale verbeteringen door te voeren. De werking van updates is op dagelijkse basis te implementeren en direct toepasbaar voor jouw huurders. Zo wordt er minder tijd gespendeerd aan ongepland werk of het opnieuw doen van het werk. Er is dus minder verspilling. Kwaliteit Tijdens het bouwen van de software wordt er steeds getest en verbeterd. De developer/ leverancier krijgt voortdurend feedback vanuit de gebruikers, leert en past dit direct toe. Continu feedback zorgt voor een hogere kwaliteit van de opgeleverde software en bijna geen nazorg. ▶ Wat levert DevOps jouw woningcorporatie op? Klantwaarde verhogen Huurders en klanten in de interne organisatie willen een stabiele snelle applicatie, waar ook nieuwe functionaliteiten in zitten die voor hen waarde toevoegen. Zo verhogen woningcorporaties de tevredenheid van haar huurders en worden er kosten bespaard. Dus weet wat van waarde is voor je huurders en hoe je IT waardevoller hierop in kan zetten. Ga in gesprek met je huurder, verzamel en analyseer data en innoveer. 21

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication