31

Voorwaarde – Continu verbeteren De directie, management en medewerkers zien procesmanagement als voorwaarde voor een klantgerichte dienstverlening. Processen zijn geïmplementeerd. Medewerkers weten wat er van hen wordt verwacht. Directie ontvangt rapportages. Maar de klanttevredenheid neemt af! Wat is er aan de hand? Dit is de fase waarin de organisatie processen gaat analyseren. Waarom loopt het proces niet zoals verwacht? Door verschillende analysemethodes toe te passen, haal je de grondoorzaak boven water. Het management wordt getraind en medewerkers dragen bij aan het optimaliseren en het continu verbeteren van processen. De organisatie groeit en ontwikkelt doordat er continu aandacht is voor verbetering. Het DNA van de organisatie verandert, de behoefte om verder te denken en ‘out of the box’ oplossingen toe te passen neemt toe. De organisatie is klaar voor de overgang naar het ultieme volwassenheidsniveau van procesmanagement. Kenmerken hiervan zijn o.a.: • Kort cyclisch sturen op processen • Verbeterborden op de afdeling • ‘Way of working’/gedachtegoed • “Het knelpunt met het verwerken van de facturen hebben we besproken en opgelost tijdens de dagstart” • Analysemethoden toepassen (Lean, Six Sigma, systeemtheorie) • Achterhalen van de grondoorzaak • Goed functionerend managementteam • Opleiden en trainen medewerkers continu verbeteren Ultimatum - Innoveren Directie, management en medewerkers ervaren dat procesgericht werken en het toepassen van continu verbeteren zijn vruchten afwerpt. De organisatie van het procesmanagement is dusdanig volwassen dat de behoefte ontstaat om procesmanagement verder te brengen naar het ultieme niveau: het ultimatum. Innovatiebudgetten zijn toereikend om te experimenteren met aanbieders, allerlei alternatieve systemen en producten. Door met experimenten te werken, mogen er ideeën en Nevelgaarde 44 3436 ZZ Nieuwegein 088-0902300 info@herculesso�ware.nl www.herculesso�ware.nl initiatieven mislukken. Geslaagde experimenten worden uitgerold binnen de organisatie. Men streeft naar de ultieme procesoptimalisatie door de inzet van moderne technieken zoals bijvoorbeeld Artificial Intelligence, Robot Proces Automation en Big Data! Op deze wijze is er nog meer mogelijk om processen te optimaliseren. Kenmerken hiervan zijn o.a.: • Next level procesmanagement • Experimenteren • Innovatieprojecten • Medewerkers werken samen • “Wat fijn dat we de mailbox niet meer zelf hoeven uit te lezen, lang leve onze Robot Marny!” • Kwaliteiten van medewerkers worden benut • Randvoorwaarden worden vervuld • Robot Proces Automation (RPA) • Artificial Intelligence (AI) • Datamanagement ▶ WOCAS Standaard ERP so�ware én op maat ingericht naar de bedrijfsprocessen van de woningcorpora�e

32 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication