37

Binnen de onderhoudsketen zie ik bovendien een roep op het verder implementeren van een standaard procesinrichting, die verder gaat dan het vanuit de SALES standaard afdwingen van een bepaalde manier van werken/proces voor de uitwisseling van berichten. Als voorbeeld kan het plannen van een onderhoudsopdracht via een klantportaal worden genoemd op basis van bloktijden of voorkeursdagdelen. Het totale ketenproces bestrijkt verschillende applicaties en koppelvlakken die per samenwerking verschillend kunnen zijn De derde complicerende factor binnen de digitale samenwerking is het totale applicatielandschap en de wijze waarop applicaties met elkaar gekoppeld worden. De complexiteit, zoals eerder benoemd bij een samenwerking waarin corporaties met meerdere onderhoudsbedrijven samenwerken en onderhoudsbedrijven op hun beurt met verschillende corporaties, vertaalt zich ook door naar het applicatielandschap. Hierbij dient nog opgemerkt te worden dat veel kleinere onderhoudsbedrijven niet eens beschikken over een ERP applicatie. Diversiteit en complexiteit zit in: • Verschillende applicaties (van verschillende softwareleveranciers) binnen één organisatie • Verschillende manier van koppelen • Verschillende softwareversies • Verschillende versies van de SALES koppelvlakken • Verschillen in volwassenheid bij softwareleveranciers als het gaat om SALES koppelvlakken Er kunnen dus intern bij corporaties en onderhoudsbedrijven, naast een basis ERP applicatie, nog verschillende applicaties in gebruik zijn die van belang zijn voor het totale digitale ketenproces. Dat kan bijvoorbeeld gaan om portalen voor klanten of onderaannemers, specifieke planningssoftware of apps die gebruikt worden bij de uitvoering. Hieronder is een voorbeeld weergegeven waarbij binnen de corporatie een klantapplicatie en huurdersportaal worden gebruikt van een andere softwareleverancier dan die van het ERP. Bij het onderhoudsbedrijf wordt naast het ERP gebruik gemaakt van een planningsapplicatie van een externe softwareleverancier. Voor het kunnen plannen van een door een huurder via het huurdersportaal gemelde onderhoudsopdracht, maar ook bij wijzigingen, is gegevensuitwisseling nodig tussen huurdersportaal, klantapplicatie, ERP applicaties van corporatie en onderhoudsbedrijf en een planningsapplicatie. ▶ Corporatie Huurdersportaal Klantapplicatie ERP applicatie ERP applicatie Onderhoudsbedrijf Planningsapplicatie figuur 1: Ketensamenwerking 37 KOPPELVLAK KOPPELVLAK KOPPELVLAK KOPPELVLAK KOPPELVLAK KOPPELVLAK KOPPELVLAK KOPPELVLAK

38 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication