40

GRIP HC&H Doe je voordeel met digitale samenwerking in de onderhoudsketen Ook een standaard leidt tot interpretatieverschil maar ontwikkelt zichzelf door De vierde complicerende factor heeft betrekking op de SALES standaard. Softwareleveranciers hanteren eigen vrijheden/interpretaties van de standaard. Dat heeft uiteraard te maken met de volwassenheid van het gebruik. Onderdeel van het lidmaatschap, dat nodig is om de SALES standaard te mogen gebruiken, is dat de Ketenstandaard Bouw en Installatie als onafhankelijk platform erbij helpt om te zorgen dat deelnemers de standaard op de juiste manier gebruiken. Maak daar dus gebruik van. Ook de SALES standaard zelf ontwikkelt door. Op dit moment worden in de praktijk vooral het opdracht-, status- en factuurbericht gebruikt. Het planningsbericht dat later is toegevoegd, voorziet in een behoefte, maar is veelal nog niet geïmplementeerd. Dat betekent dat planningsinformatie daarom nu op andere manieren wordt uitgewisseld, bijvoorbeeld als onderdeel van het opdrachtbericht. Corporaties en onderhoudsbedrijven zijn afhankelijk van het moment dat softwareleveranciers het planningsbericht ter beschikking stellen en het moment dat zij de betreffende software release binnen hun eigen omgeving implementeren. Wat levert digitale ketensamenwerking op? Digitale ketensamenwerking verbetert de informatievoorziening en de dienstverlening richting huurders en draagt bij aan de efficiency en kwaliteit van het proces. Planning bij het onderhoudsbedrijf leidt bijvoorbeeld direct tot inzicht in de gehele keten, zowel binnen de corporatie als bij de klant via een portaal. Dat zorgt voor minder contactmomenten. Efficiency winst en kwaliteit zit met name in de geautomatiseerde handelingen en het gebruik van standaarden in het gehele proces: van opdrachtverstrekking tot en met facturatie. Dat kan resulteren in de inzet van minder FTE voor deze werkzaamheden. Wat kost digitale ketensamenwerking? Op basis van mijn ervaring concludeer ik dat er geen transparantie is in de kosten voor digitale ketensamenwerking over de gehele keten en dat kosten niet evenredig worden verdeeld, maar meestal bij de onderhoudsbedrijven terecht komen. Dat beeld wordt versterkt door het ontbreken van transparantie waarvoor nu precies wordt betaald en doordat kostencomponenten en afrekenmodellen binnen elke ketensamenwerking anders kunnen zijn. Met andere woorden: het wordt ketenpartijen niet makkelijk gemaakt om kosten in beeld te krijgen. Verschillende softwareleveranciers (van corporaties) rekenen een prijs per opdracht. Hierdoor wordt naar gebruik betaald. Wat opvalt is dat de ene leverancier deze kosten in rekening brengt bij de corporatie, een andere leverancier bij het onderhoudsbedrijf. De verschillen in kostencomponenten en afrekenmodellen maken vergelijking lastig. Hiernaast is een overzicht (figuur 2) opgenomen van de verschillende manieren van afrekenen die kunnen worden onderscheiden voor de verschillende componenten (applicaties/modulen, koppelvlakken). Bij de kosten is het ook van belang om te weten welke kostencomponenten zijn meegenomen, zoals de hosting/SaaS, beheer en support, de installatie van nieuwe versies en de doorontwikkeling aansluitend op de SALES standaard. Breng je eigen ketenkosten in beeld Op vergelijkbare manier als in de figuur hieronder is gedaan, kan voor elke keten de kostenstructuur in kaart worden gebracht op basis van de terugkerende applicatiekosten. Eénmalige implementatiekosten zijn hierbij buiten beschouwing gelaten. Hieruit zal veelal af te leiden zijn dat er meerdere combinaties van toepassing zijn. Als voorbeeld noem ik de combinatie van een vaste prijs (onderhoud) voor een aparte SALES module van de ERP leveranciers gecombineerd met een prijs per opdracht. Inzicht is een eerste stap richting transparantie! ▶ 40

41 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication