8

GRIP HC&H Wat het digitaliseren en innoveren van je huurincasso jou en je huurder oplevert Ook is dergelijke software in staat om repeterende taken te automatiseren. Hierdoor worden de administratieve handelingen minder en houdt de incasso medewerker meer tijd over om bijvoorbeeld huisbezoeken te doen of te bellen met (kwetsbare) huurders. Machine Learning zorgt voor een door data gedreven incassoproces Versterkend is het toepassen van een specifieke vorm van Artificial Intelligence: Machine Learning. Op basis van grote hoeveelheden data wordt een algoritme getraind en opgenomen in een Machine Learning model zodat op basis van actuele realtime data automatisch een (geautomatiseerde) actie of specifieke workflow kan worden gestart. Hiermee ontstaat feitelijk een individueel incassoproces per huurder gebaseerd op data die van hem/haar bekend is. Machine Learning houdt dus rekening met het ‘type huurder’ en bepaalt het meest optimale kanaal (zoals e-mail, brief, (geautomatiseerd) telefoongesprek, tekstbericht of persoonlijk contact) en moment om deze huurder te bereiken. Een machine learning model kan enorme hoeveelheden data verwerken in een fractie van de tijd dat een mens dit kan en komt, rekening houdend met tal van variabelen (parameters), tot een beslissing. Dit proces kost milliseconden en resulteert in meer dan 9 van de 10 gevallen tot een betere beslissing. Hoe meer data er beschikbaar is en hoe meer variabelen (parameters) er worden verwerkt, hoe beter de beslissing. Hierbij moet er uiteraard rekening worden gehouden met niet meetbare variabelen zoals psychische gesteldheid of de ‘wil’ van een huurder om te betalen. De menselijke maat Aan het toepassen van nieuwe technologie zit ook een ethische component, immers: in hoeverre is het wenselijk om een incassoproces te laten baseren op een zichzelf lerend model waarbij het op een gegeven moment niet meer inzichtelijk is hoe een proces precies verloopt? Ander onderwerp binnen de discussie is dat de huurder niet gebaat is bij een vergaande digitalisering en dat het onpersoonlijk wordt. Kern van mijn verhaal is echter dat de niet waarde toevoegende activiteiten geautomatiseerd worden zodat er meer ruimte overblijft voor dat wat waarde toevoegt. Tijd voor de klant dus, waarbinnen maatwerk en aandacht kan worden geboden als dat nodig is! Ook vernieuwen binnen jouw incassoproces? Wij helpen je hier graag bij. Wil je meer weten? Neem dan contact op met Driss Bibouh via driss.bibouh@hcenh.nl. Veilig Eenvoudig Open Dynamics Empire Smart Housing Ontdek hoe Dynamics Empire uw organisatie versterkt www.cegeka-dsa.nl/smarthousing 8

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication