3

VOOR DE KLEINE BOER Heifer Nederland is jarig! 20 jaar om precies te zijn. Eigenlijk is het dubbel feest. Want onze grote zus, Heifer International, bestaat 75 jaar. In 20 jaar tijd is enorm veel veranderd. Heifer Nederland ontwikkelde zich van een eenmanszaak naar een solide organisatie met professionele werknemers. We hebben mindere tijden gekend, maar ook grote successen gevierd. We ontwikkelden en innoveerden. Hierbij hadden we altijd hetzelfde doel voor ogen: gezonde voeding en voldoende inkomen voor kleinschalige boeren en hun families. De basis, onze identiteit, is altijd hetzelfde gebleven. Onze manier van werken en de invulling van de projecten veranderde mee met nieuwe ontwikkelingen en uitdagingen. Zo streven we tegenwoordig naar een leefbaar inkomen: voldoende inkomen zodat een gezin in al haar basisbehoeften kan voorzien. Dit leefbaar inkomen is geen vast gegeven, maar verschilt per land en project. Daarnaast zijn we de afgelopen jaren flink met onze neus op de gevolgen van klimaatverandering gedrukt, een van de belangrijkste oorzaken waardoor het aantal mensen met honger de afgelopen drie jaar toch weer is gestegen. We zoeken steeds meer naar samenwerking met gespecialiseerde organisaties die ons met hun expertise aanvullen. Dankzij een subsidie van de Europese Unie zijn we in 2015 met waterspecialist Aqua For All ons eerste gezamenlijke project gestart: het Igunga Ecovillage project. Met intensieve training en toepassing van klimaat-slimme technieken zijn 6.000 Tanzaniaanse boerengezinnen nu beter opgewassen tegen de gevolgen van klimaatverandering. In 2018 startten we met onderwijsspecialist Edukans een project in Oeganda waar we jongeren helpen bij het vinden van werk in de agrarische sector. Onze sector wordt vaak met een kritisch oog bekeken. Daarom staat transparantie bij Heifer hoog in het vaandel. Wij zijn ervan overtuigd dat honger een oplosbaar probleem is. Dat de Heifer methode werkt hebben we de afgelopen decennia bewezen. De verhalen van Mary en Tabi in dit magazine zijn daar een prachtig voorbeeld van. Zij namen beiden deel aan ons eerste project in Kameroen. Nog steeds zijn het succesvolle boeren en ondernemers. Niet alleen in onze projecten, ook op het gebied van communicatie, blijven we ons ontwikkelen. Online communicatie is steeds belangrijker geworden. Sociale media zijn niet meer weg te denken. De lijntjes met zowel ‘onze boeren’ als ‘onze donateurs’ worden steeds korter. Dankzij what’s app staan we nu dagelijks in contact met onze collega’s in het veld. Ook de boeren en boerinnen die deelnemen aan de projecten beschikken tegenwoordig over een smartphone. De maatschappij is in 20 jaar tijd veel vluchtiger geworden. Donateurs ‘hoppen’ makkelijker dan vroeger van het ene Goede Doel naar het andere. Heifer boft met een flinke groep trouwe donateurs. Het bereiken van nieuwe donateurs en het behouden van onze achterban is een steeds grotere uitdaging. Ook bedrijven doneren niet zomaar meer geld. Ze zoeken liever naar een samenwerking die bij hun business past en willen inhoudelijk meedenken. Voor de komende jaren is samenwerking key. Met specialistische partners, collega NGO’s, onze grote zus in Amerika, het bedrijfsleven, onze collega’s in de projectlanden, overheden en ambassades. En natuurlijk de boeren en boerinnen. Voor hen doen we het allemaal. Dat zullen we nooit uit het oog verliezen. Uiteindelijk willen we maar een ding. Een verschil maken in deze wereld, een wereld zonder honger. U toch ook? 3

4 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication