664

worden. Daarom wordt er soms ook zinnebeeldig gesproken over jong vee. Er is namelijk ook een heleboel kinderdrugs en kinderpensionering. Uiteindelijk stierf Absalom, het kindervlees, door de speer van Joav (Yowab), een generaal van David's leger. Dit wijst weer terug op Jehovah, Havah, Eva, en de voortijdse letter Vuh, of V/F, een oorlogsgodin, als beeld van de demonologie. Zij geeft ook het oorlogsonderwijs in de tweede bijbel. Al van jongs af aan moeten kinderen hierin opgevoed worden. Leidt kinderen op in de Vuh, laat hun kindervlees eraan sterven. Absalom moet vergaan door de speer van Joav, Vuh, door de kennis van Eva. Dit spreekt over de opname. Als psalm 4 zegt : 1 Voor de koorleider. Bij snarenspel. Een psalm van David. Dan zegt Jerome : tot het eind, overwinning voor hem die overwint. Haydock stelt dat het hier over vrouwen ging die zongen, om de overwinning over Absalom te vieren, oftewel over het kindervlees. Het bedriegelijke verjaardagsfeest, wat een feest is van het kindervlees, ging dit vervangen. Wij moeten dus weer teruggaan tot het feest van de overwinning over Absalom, het kindervlees, wat een profetisch feest is. Dat kun je niet zomaar elk jaar bij de geboortedag vieren. Neen, de profeten vervloekten hun geboortedag, omdat ze tot veel hogere geboortes moesten komen. Ze achten hun geboortedagen als vuilnis. Haydock stelt dat de kruisiging van Jezus ook weer terugwees op dit feest, want net als Absalom raakte Jezus aan het hout, aan de boom, verstrikt, en zo stierf zijn vlees, zijn kindervlees. Haydock stelde dat de mens wel moest offeren, anders zou de mens ten prooi vallen aan afgoderij, want in principe is het gewoon zo dat het vlees de mens misleid, dus daarom moet het geofferd worden zodat de misleiding wordt afgebroken en profetische leiding kan komen. Maar de mens komt tot God om met zijn vlees te pronken, niet om het vlees te offeren. De mens wil niet minderen. Haydock stelde in zijn commentaar op Leviticus 1 dat het offeren belangrijk was om hemels onderwijs te ontvangen. Stel je voor als een mens zijn vlees niet zou offeren, of gewoon kriskras om hem heen anderen zou offeren zonder acht te geven op het balk en splinter verhaal, dan zou vals onderwijs hem grijpen, en dat is wat er gebeurt is in deze wereld en dat is een grote verzoeking. De mens wordt zo beproefd. Als je je vlees niet offert of niet voldoende offert, dan wordt je met de grote golven van misleiding meegezogen. Het offeren is volgens Haydock een beeld van het afzonderen, zodat de mens rechtvaardigheid kan dienen. Zo zou de mens dieper ingewijd kunnen worden in de christelijke mysteriën, waarvan de aardse wet slechts een schaduw is. Leviticus 2:11 11 Geen spijsoffer, dat gij de Here brengt, zal gezuurd bereid worden, want van zuurdeeg noch honig zult gij iets als een vuuroffer voor de Here in rook doen opgaan. Geen zuurdeeg of honing, stelt Haydock, want er mochten geen compromissen gesloten worden. Je mag het kruis niet te zoet maken, het vlees niet verwennen, want dan kan het kruis zijn werk niet doen. Het boete doen wordt uitgedoofd door de toevoeging van honing, dus dan kan de mens niet meer aan God betalen. Herodotus stelde dat de Egyptenaren echter honing gebruikten in hun offers. Als bijvoorbeeld de mens te bitter wordt en boven de maat offert, dan moet er juist weer honing toegevoegd worden. Als voorbeeld kunnen we noemen de letterlijke eeuwige verdoemenis. Dan moet er weer daadwerkelijk weer honing toegevoegd worden om tot de allegorische betekenis ervan te komen. Honing wordt gebruikt om de verletterlijking te verbreken, maar teveel honing kan dus ook een valstrik zijn, zoals het verjaardagsfeest. hoofdstuk 12 de freudiaanse exegese : absalom als het innerlijke kind van david

665 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication