753

Het is belangrijk om te gaan tot de egyptische context. Serket was de schorpioenengodin, 'zij die de adem wegneemt'. De schorpioenensteek bracht verlamming. Ook kon zij adem geven en de beet genezen. De steken van de schorpioen zijn giftig, en doen de mens verstijven, wat ook een beeld is van de volharding. Serket was belangrijk in het beschermen van de doden in de onderwereld. Wij krijgen schorpioensteken om ons te beschermen tegen de machten van het vlees. Door de schorpioensteken kunnen wij onthechten, zoals ook Jezus door zijn lijden aan het kruis was losgesneden van de zonde macht. Wij moeten daarom het schorpioenen medicijn leren kennen. Het is om het vlees te doven en te doden. Zij werd ook wel de vrouw van de tent genoemd. Zij moest het voedsel bewaken om de mens af te houden van de vraatzucht. Daarom stak zij ook, als een natuurlimiet overtreden dreigde te worden. Zij hield de mens binnen de restricties van het minderen, opdat ze niet teveel zouden nemen. Als de slang Apep, oftewel de aardse gehechtheid, Ra in zijn tocht door de onderwereld probeert te strikken, dan is Serket aan zijn zijde om de slang te steken, opdat hij Ra niet wurgt. Ook beschermde zij het horus-kind hiertegen als bijmoeder. hoofdstuk 60 de matriarchische en matrilineaire oervormen Als de mens het boek Nahum leest dan is het belangrijk tot de voortijdse wortels te komen. Het komt van het voortijdse woord Nahme, Name, wat oerkennis betekent. In de voortijd waren er verschillende woorden voor kennis die min of meer kruispunten hebben. Vur is de natuurkennis, en vuh is oorlogskennis. Halal is de kennis van het hongeren, als grensgevoeligheidskennis. Nahum was in strijd met Assur, maar ook dit heeft een diepere voortijdse codering, want Assur is sr, suri, wat overgave betekent. Dit ontstaat vanzelf op het pad van de oerkennis, en dit is ook de codering van Suri-Name. Deze namen spreken en wijzen terug op de voortijd. Als tussenlaag zou Egypte erbij gehaald kunnen worden, want Assur of Aser is Osiris die bovenop de troon in de onderwereld zit, en dit heeft ook een vrouwelijke kant, ook weer verbonden aan Suri, als een moeder. Het is het punt van verbrokenheid waarop de mens de baarmoeder ingaat en de mens grensgevoeligheid ontwikkeld. Laten we niet blijven bij slechts het ogenschijnlijke. Het pad beschrijft ook de volharding als een weg tot overgave en verbrokenheid. Verbrokenheid is iets wat in de charismatische kringen uitvoerig geleerd wordt en beschreven. Zo was er altijd de noodzaak tot verbrokenheid, en dit gebeurde door de volharding in gebed, en volharding in het kruis. Gebed is geen praterigheid, maar stille meditatie. Ook gebed moet uit de hemel komen, als de gave van gebed, niet iets wat je zomaar vanuit je vlees moet doen, en weer hebben we te maken met gebed als metafoor van het contact met de natuur. Alles moet getoetst worden, ook gebed. Sukki is het woord voor volharding in de voortijd. Er was ook een natuurvolk genaamd de sukki. Er zijn dus ook andere combinaties zoals Sukki-name en Sukki-suri. Door volharding (sukki) komen we tot de oerkennis, en door volharding komen we tot verbrokenheid, overgave, waardoor er opname plaatsvindt, want dan sterft het vlees. Ik heb ook onderzoek gedaan over de indianen in Equador en Venezuela bijvoorbeeld, de Waorani en de Sanema. Deze natuurvolken wijzen terug op de stammen van de voortijd en de bovenstaande principes, en waar deze principes er niet zijn daar verstadst alles, wordt alles lui, en wordt alles geasfalteerd. Auto aanbidding bijvoorbeeld is een regelrechte aanval op moeder natuur. Wel kun je dus de auto zien als een metafoor. Auto gedrag moet zwaar beperkt worden, en daar zorgt corona ook voor. Er is in de stad een ware auto cultus. Zo is de mens geen natuurmens meer, omdat de mens de natuur om zeep heeft geholpen, maar dit is altijd deels, en de rest van de natuur zal de mens overweldigen. Laat niemand denken met succes tegen de natuur te

754 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication