802

veiligheid tussen de lezer en het verhaal. De spel factor brengt de lezer dan weer terug in het verhaal, wat de missie van de Argentijnse muur is. Ineens wordt de mens in het boek gezogen, door de Argentijnse tunnel, en beleeft dan ook het boek. De mens komt zo tot het spel. Wanneer het nodig is is er weer de Venezuela muur die scheiding maakt. Zo mogen we deze dynamieken psycho-analytisch begrijpen. Die landen met hun geschiedenis liggen er niet voor niets. Het zijn principes in het brein van de mens. In Argentinië was er een oorlog tussen burger en staat, symbolisch gezien de oorlog tussen mens en God. Dit kan zowel positief als negatief uitgelegd worden. Zeer zeker zijn wij ook net als Jakob opgeroepen om te worstelen met God, om te toetsen dus. Daar omheen ontstaan schaduw realiteiten wat zich uit in de huidige toestand van de wereld, wat alleen psycho-analytisch bruikbaar is. hoofdstuk 2 'de hipste mondkapjes voor het hele gezin' 'De hipste mondkapjes voor het hele gezin', 'de schattigste mondkapjes voor je kinderen,' wordt er geadverteerd in het corona tijdperk. Kinderen groeien vandaag de dag op met mondkapjes, iets wat de mens een paar jaar geleden totaal bizar zou hebben gevonden, maar nu kijkt men er al niet meer van op. Michael Jackson droeg in de tachtiger jaren al vaak een mondkapje. Kwam hij vanuit de toekomst ? Voorzag hij het corona tijdperk al ? Nu groeien de kinderen dus zo op, en tegenwoordig is het compleet normaal. Corona is immers gekomen. Maar of de mens hier ook iets van leert ? Niks hoor. Ik was gisteren in de winkel en er werd nog steeds vlees verkocht van vermoorde dieren ter consumptie. De schappen lagen er nog steeds vol mee. De mens heeft hiermee laten zien dat hij niks maar dan ook niks van corona heeft geleerd. Er is iets goed mis met deze wereld. Och ziet u, het is de wereld buiten het paradijs, een parasitaire schijnwerkelijkheid. Oh, druk zijn ze bezig familietje te spelen, druk zijn ze bezig voort te planten om aan nog meer parasieten geboorte te geven. Hun hele leven zijn ze met bijzaken bezig, hun hele leven is gewijd aan vreten. De kerstdagen komen er weer aan. Maar wacht eens even ? Corona heeft flink veel roet in het eten gegooid en familietje spelen is ook niet meer wat het is geweest. Het menselijk bestaan heeft een flinke deuk opgelopen. Is het nog wel leuk om te leven zo ? Leuk ? Was het leven daarvoor dan wel leuk ? Voor parasieten gaat het leven om de leuk-factor. Maar je kunt alleen geluk ervaren in het geluk wat je hen die het het moeilijkst hebben geeft. Dan niet van hoog bovenop een troontje dat je iets naar beneden gooit voor de hond, maar je helpt hen altijd van onderen. Daar gaat het sprookje over. De mens in nood krijgt geen touw toegeworpen vanuit een helicoptertje, maar er komt iets vanuit de diepte. Van onderen wordt je door stevige armen vastgegrepen die je niet meer loslaten. Voordat ik met Argentinië bezig ging kreeg ik dromen over dit land, en riepen zielen tot mij vanuit het water. Dat is ook niet zo vreemd. De vuile oorlog van 1976-1981, wat begon met het Videla bewind van 1976-1983, was een oorlog van staatsterrorisme, van marteling, ontvoering en verdwijning. Lichamen van gemartelde activisten en politieke tegenstanders werden vanuit helicopters in de rivieren geworpen opdat ze nooit meer gevonden zouden worden. Er heerste een militaire dictatuur in Argentinië die zijn weerga niet kende. Ook ontvoerden ze kinderen van activisten en politieke tegenstanders. Is er een rijk onder de zee ? Is het dan echt afgelopen met activisten en armenhelpers die in de rivier

803 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication