815

creatief bedacht. Maar wij kregen van de volwassenen te horen dat het gemeen was. Volwassenen hebben geen oog voor kunst en creativiteit en bewustwording in het beeld van de belevingswereld van een kind. Kinderen denken er niet bij na. Ze horen wat en zeggen het door, op hun eigen manier. Kinderen kennen echt niet het verschil tussen henzelf en een Ethiopiër, want een kind wordt zelf ook arm en dom gehouden op allerlei manieren door de volwassenen. Pure kindermishandeling. En ik kan het weten, want ik heb als klein kind zelf die moppen van Pim doorverteld. Voor ons waren het gewoon sprookjes, en de Ethiopiërs waren sprookjesfiguren die in verhalen meespeelden, en zo waren wij dichtbij de Ethiopiërs, en wij waren de Ethiopiërs zelf. Maar het bedreigde natuurlijk de vraatzucht van de volwassenen die liever niet aan de Ethiopiërs herinnert wilden worden. Pim zat een klas hoger dan mij, bij mijn neefje in de klas, en het was ook de buurjongen van mijn neefje. Je weet als kind niks, en dingen hebben een andere gevoelswaarde. Er is niet dat onderscheid wat volwassenen hebben gemaakt, zoals de kloof tussen arm en rijk, allemaal door een markt. En die territoriale volwassenen die hun gebied niet kwijtwilden voelden zich natuurlijk bedreigd. Zij kenden de kindertaal niet. Ze kennen geen symboliek, geen tekentaal. Ze zijn alleen maar letterlijk en serieus, humorloos, en dat is het allergrootste kwaad. Je spot pas echt met de armen als je ze negeert, en dat is wat zij doen, met hun zotte thanksgiving days, black fridays en verjaardagsfeesten en andere soorten feesten van armenhaat, allemaal egoïstische feesten die vraatzucht adverteren. Nee, die duivelse corporatistische cultussen van de volwassenen die kinderen aan hun draken offeren zijn pas gemeen, die armen activisten en ontwikkelingswerkers in een coma leggen opdat hun markten niet bedreigd worden zijn pas gemeen. En daarom vertellen kinderen graag moppen over zulke volwassenen. Kinderen zijn het zat om doof en blind gehouden te worden door weetniks-weet-alles-beter volwassenen. Al die zogenaamde 'volwassenen' zullen terug de kinderboeken ingaan, zoals een kinderboek van vroeger al zei : 'Grote mensen ? Je kunt er beter soep van koken.' Volwassenen ? Bah ! Ze hebben er wel een potje van gemaakt, en ze vinden zichzelf oh-zobelangrijk. 'Wie het koninkrijk niet binnengaat als een kind zal het niet binnengaan,' zegt Marcus 10. Wat is dan het koninkrijk ? Alleen de armenhelpers en armenactivisten zijn ware koningen, zij die hier bewustzijn in brengen. Je kunt hen herkennen aan het feit dat ze vervolgd worden, dat alles wat ze doen en zeggen omgedraaid wordt, over gelogen wordt, want ze staan op de dodenlijst van het kwaad. Ik heb dit zelf aan levende lijve ondervonden. En daarom heb je het kind zijn nodig om hieraan te ontkomen. Er is hulp, en die wordt door dromen gegeven, die alleen een kinderhart kan ontvangen en kan verstaan. Je leeft dan in een andere wereld waar volwassenen niet kunnen komen. Oh, als ze zouden kunnen zouden ze je willen kapotslaan, maar je bent veilig achter glas. Dit is de ware godsdienst : die van de kinderen, niet verstaan door de volwassenen. De volwassenen zijn veel te druk bezig met hun markten om naam te maken. Ze worden graag vereerd, staan graag in de belangstelling. Maar kinderen zoeken altijd weer het verborgene op, en spreken altijd weer in een verborgen taal. Het kan een kind niet schelen hoe iemand anders over hem denkt. Een kind gaat een andere weg, de weg van de hemel. De volwassenen, dat smerige, criminele tuig, gaan weer terug de kinderboeken in. Het is afgelopen met hen. Het zijn duveltjes in doosjes, en ze gaan weer terug de dozen in, de kasten in, achter slot en grendel. De volwassene : een duveltje in een doosje, een lachzakje. Zonder zijn batterijen is hij nergens. Wat een belachelijke vertoning is het geweest. Kijk wat ze er van gemaakt hebben. Maar kijk ook waar ze terecht komen : In de kinderboeken. Ze horen in het museum thuis, achter glas, met uitleg. Opgeruimd staat netjes. Allemaal anderhalve meter afstand, mondkapjes op. Kijk goed naar het museum.

816 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication