852

niemand vertrouwen. Maar de ware meester of juffrouw is een beeld van de opname. Verwacht niet dat mensen blij zullen zijn als je tot de opgenomenen behoort. Dan ben je namelijk voor hen iemand die uit de gevangenis probeert te ontsnappen, uit de fokkerij. Maar je weet dat mensen vaak monsters zijn. Pas ook op voor hen die dan ineens slijmen en aardig doen, alsof ze je willen helpen, want dat kan ook een alarm zijn. Ze zijn sluw. Sluwer dan jij bent. Ze hebben hier generaties lange ervaring in, terwijl jij nog maar een kind bent. Je komt net kijken, dus luister goed. Je moet sluw worden om te kunnen overleven. Stealth noemen ze dat in het Engels. Dit woord wordt in het Hebreeuws ook gebruikt voor de naaktheid in het paradijs. De paradijselijke naaktheid is sluwheid, vindingrijkheid, dus geen ziekelijke aanhankelijkheid en goedgelovigheid, want dat is als een verstikkend kleed. Wordt weer naakt in het paradijs dus. En dan heb ik het niet over de smerige naaktheid in de stad, niet de protserige naaktheid in de magazines waar vrouwen als een stuk vlees poseren en wat dan gekocht kan worden. Altijd als ik dit zag dan riep ik in mezelf : 'Nee, nee !' Dat was niet de naaktheid van het paradijs. Dit was domheid. De ware naaktheid is natuurnaaktheid, de naaktheid van de geheimen, en die is niet goedkoop. Meer een naaktstrand dan een naaktstad. De naaktstad is een spookstad. Hoort ook bij het verhaal natuurlijk, maar het maakt je boos en verdrietig. En dan zijn er oude vrouwtjes, buurvrouwtjes, buurmannetjes, die met hun spuitbusjes overal rondlopen om te spuiten. 'Weg, weg, de stad is vol van spoken.' Het zijn naaktspoken die de naaktheid hebben verdraaid, hebben verletterlijkt, tot koopwaar hebben gemaakt, en dan moet je bedriegen. Het is oorlog in de stad, tussen de naaktspoken en de smetvrezenden, maar ga dan terug naar de natuur. We hebben het over de paradijselijke naaktheid die sluwheid is, escapisme, vindingrijkheid, die zeer obscuur is, bedekt met zand, tussen de bladeren. We spreken over een hele donkere moeder, heel breed, om haar vrucht te beschermen, heel nat ook. En de mannen zijn slechts kinderen of gewoon kinderlijk, geen bedreiging naar de donkere, brede, natte moeder, omdat zij uit haar voortkomen. Welke man durft hier tegen te protsen ? Dan ben je geen man meer, maar een monster. Sexisme en racisme is een nachtmerrie in de spookstad. Spoken die zichzelf opblazen om de donkere moeder natuur, het natuurras, te verdrijven. Wat heeft het allemaal voor zin ? Juffrouw Helderder met de spuitbus, en de volwassenen die van de hasselbramen hebben gegeten, van een bijna dode plant van een kluizenaar, worden weer kinderen en gaan weer spelen. Zo ging dat in het boek van Pluk en de Petteflet uit 1971, van Annie M.G Schmidt, en zo zal het zijn. We kunnen er op wachten totdat al deze volwassenen kermissen zullen instorten. Is corona de hasselbraam ? Of komt er nog iets na corona ? Nu al zijn vele van hun kermissen ingestort. Zullen de volwassenen terugslaan, of is het nu echt gedaan met ze ? Nog steeds proberen ze dingen. Christenen wachten op de wederkomst van Christus om deze duivelen te stoppen, zij wachten op de opname, en op het komende vrederijk. Allemaal hele mooie dingen die wij ook verwachten. Blijf in verwachting, actief, dromend. Zal Christus wederkomen ? Christus komt van het woord charis, oftewel de geestelijke gaven. Er zijn ook gaven van de opname, van de wederkomst. De christenen wachten al 2000 jaar, en wij wachten ook. Daarvoor waren er christenen in Israel en Egypte die al 3000, 4000, 5000 jaar wachten, en wij wachten met hen. 'Spoedig' werd er altijd gezegd. 'Spoedig zal het koninkrijk komen.' En het is altijd waar geweest, want duizend jaar is slechts als een dag. Wat moet er allemaal gaan gebeuren voordat die hasselbramen gaan werken. De politie die tikkertje op straat spelen, de bakkers die gaan hinkelen. Wanneer worden jullie kinderen ? 'IJscoman, ijscoman, vertel ons een verhaal,' roepen de kinderen. 'Ik verkoop alleen maar ijs,' zei toen de ijscoman, in een show van Hans Teeuwen. Maar wanneer zal de ijscoman verhalen gaan vertellen ? Wanneer komen die hasselbramen nu eens echt ? Annie M.G. Schmidt zou het toch niet allemaal verzonnen hebben ? Kinderboeken zijn toch waar ? Nu Annie M.G. Schmidt dood is zijn er nog niet echt tekenen van de komst van de hasselbramen. Corona is nu wel gekomen, maar de mensen zijn nog steeds geen kinderen. Nog steeds lopen ze duur te doen en oh zo belangrijk, oh zo zwaarwichtig, belangrijke woorden op een gouden schaaltje, weten niks maar weten alles. Hen

853 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication