880

ze het belangrijkste hebben vergeten. Hoe kan dat ? Ze zijn al dood. Simon Carmiggelt (1913-1987) suggereerde al in zijn literair werk dat de medische industrie een beeld was van zelfverhanging. Ze zijn al dood. En de dood kent niet. Graaien doet de dood, grossieren in bijzaken. Het is namelijk alles wat ze nog hebben en alles wat ze nog kunnen. Het vliegtuig heeft geen motor en stort naar beneden. Waar het terechtkomt richt het niets anders dan rampage aan. Geld maakt niet gelukkig, maar toch draait hun hele leven erom. Hoe kan dat ? Het zijn slechts de stuiptrekkingen van zelfverhanging, een stropdas bewegende in de wind. Hun wereldrijk is gebouwd op psyche, de ver-waan-dheid van geestelijke en verstandelijke zelfmoord, allemaal voor geld. Ze sterven voor geld. Laten we eerlijk wezen : het griekse wereldrijk verkrachtte en verpletterde israel en egypte door sjiekheid, uiterlijk vertoon en machtswaanzin, allemaal gebaseerd op psyche. Laten we eerlijk wezen : de ascetische, sobere wildernis profeten van israel en egypte moesten plaats maken voor de volgevreten, protsende goden van griekenland, van het materialisme, de boodschap van het grote geld, allemaal door de spiegel van psyche. De donkere, breedheupige oergodinnen die het kind moesten beveiligen in de baarmoeder moesten plaatsmaken voor de witte, hyperslanke griekse godinnen van psyche, zeer schoon in de stad, niet vies in de wildernis. Dat was het superras van verwennen door verwanen. Verwaandheid kent geen strijd. Het is al dood, en overheerst. Deze dood is de gemakkelijkste weg, maar ergens onderweg spat het uit elkaar als een zeepbel. De donkere medemens werd toen onderdrukt door het witte superras van psyche, en ook lijdende andersdenkenden vaak als politieke gevangenen in de psychiatrie. Dit vond zijn hoogtepunt in de transatlantische slavernij na de middeleeuwen. Miljoenen afrikanen werden naar amerika overgeplaatst als een zwarte opname, want ze moesten daar als slaven werken, allemaal door deze leugens. Psyche is een verzin machine, die altijd met uiterlijkheden bezig is, en niet nadenkt, en dan toch de denk politie speelt : 1984. Het zwaard van psyche is onrechtvaardig. Waarom ? Omdat ze geestelijk en verstandelijk zelfmoord heeft gepleegd, voor geld, voor gewaande schoonheid. Dan is ze niet zo vies als de anderen. Ze rijdt geblinddoekt door de stad, zodat ze zichzelf en anderen niet hoeft te zien, en alleen maar kan wanen. Allemaal voor geld. Geld is makkelijk, geld is macht. Geld is de pijnloze zaligheid van zelfmoord. Daar rijdt ze door de stad, geblinddoekt met lijkenwaden om en iedereen gelooft haar, want ze zijn zo blind als zij. Wat een monster. En niemand ziet het, want ze willen het niet zien. Ze willen alleen geld zien, en wanen. Geld is de pijnloze zaligheid van zelfmoord. En anderen lijden om haar. Wat een tragisch plaatje. Ze wilde het zo zoet, zo zoet. Het bittere was niet voor haar. Dat liet ze aan anderen over, minder bevoordeeld dan haar. Ze had haar gouden gelukslot in de loterij gewonnen. Zij die dichtbij komen mogen van haar geluk proeven, maar voor een hoge prijs. Wees gewaarschuwd. Dit monster is totaal op tilt geslagen en onberekenbaar. Als een tikkende tijdbom rust het onder de huizen van de slapende mensen. Noemt haarzelf graag opa en oma. Geld is de pijnloze zaligheid van zelfmoord. Totaal verwennende en verwanende, verdwazende de kleinkindertjes. 1984. Wee hen wanneer er één ontwaakt. 'Oh, maar dat kan mij niet overkomen hoor.' Het is ons al overkomen. Kijk maar eens om je heen. Nu is het een kwestie van ontwaken uit 1984, ontwaken uit de gevangenissen van psyche. Nepthys, de hemelse ziel, neemt de mens die daarvoor open staat hieruit op. Dat verklaarde mijn euforie, en deze euforie roept op tot strijd. Het is oorlog. Een geestelijke oorlog om je ziel. Strijdt deze strijd naar eer en geweten. Laat jezelf goed inlichten, en denk niet dat je alles al weet, want dat is een leugen van psyche. Psyche is het levensbeginsel van het wereldrijk van materialisme, mammonisme, als een valse

881 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication