917

hoofdstuk 63 leven op de paradijs aarde 3 – jona en de genezing van het geheugen Jona moest toetsen, worstelen met de natuur, met het leven, in een soort pniel-situatie zoals Jakob, en in dat proces kwam de hemel hem tegemoet. De hemel zond een beest tot hem om hem op te nemen. Dit is een natuurverschijnsel. Jona moest tot de piek komen, tot de bodem van de put. De mens heeft deze piek-ervaring nodig om verder te komen. Ook de vijand zond een beest. Het was heel dubbel. De opname gebeurt als het zwijgoffer rijpt, tot een piek komt. Het heeft dus ook alles met de Levieten te maken, als beeld van het toetsen waarin de hemel de toetsende mens die volhard in het zwijgoffer tegemoet komt. Vandaar ook de dubbele betekenis van het beest de Levi-aten, of Leviatan. De aten is de hemelbron die de mens opneemt in de egyptische kosmologie, zoals de aten werd afgebeeld als een schijf met armen in de lucht. Aten of ten is ook een andere naam voor de schorpioenenmoeder van Egypte, serket, als een beeld van de baarmoeder. Eerst moet de mens hemels verslonden worden door de hogere realiteiten. Ook het Eeuwig evangelie gaat diep in op de verslinding, en het is heel dubbel. Het offer wat de Levieten brachten was een zelfoffer in de grondtekst, en zo werden ze zelf door het beest verslonden, door de urim, wat een toetsorakel is. Zo werden ze zelf verdiept. We zien dit ook terug in het verhaal van Job, waarin Job in de grondtekst tot de Leviatan wordt geleid, tot de krokodil, zoals ook Ra tot de krokodil werd geleid, tot Sebek, in de egyptische verhalen. Ra werd door Sebek verslonden in de onderwereld, en werd zo zelf tot Sebek. In de oudere, voortijdse geschriften van Job, de geschriften van Nob of Noph, moet Noph tot de wildernis vluchten vanwege een overstroming. In dit verhaal wordt hij ook door een beest gegrepen en verslonden. Zo komt hij tot de onderwereld, de daadwerkelijke wildernis. De opname is heel dubbel. Je ene deel wordt hoger opgenomen, en je andere deel moet dieper de diepte in. Twee beesten strijden om je. De opname is een opdracht, zoals ook bij Jona. Hij had een werk te doen. Als je denkt dat de opname betekent van je pensioentje genieten, dan is dit een valse opname. Laat je niet overhalen een pensioenfonds te ondertekenen. Dat is niet wat de eeuwige sabbatsrust is, of het vrederijk. Het betekent komen tot de innerlijke vrede en rust in het hemelse werk, en dat is maar deels. Je kunt rusten in en door het hemelse werk, maar het is tegelijkertijd niet passief. Frivoliteit is een valse opname, een drugs die velen hebben genomen. Velen hebben het aas van de valse opname genomen. Je kunt het zien aan hun hardnekkige, koppige onverschilligheid. Ze zijn veelal verslaafd aan het harde, koude, aardse geld. Het heeft hen hard gemaakt, eenzijdig. Ze zijn verdicht. Het vleselijke kan het geestelijke niet verstaan. Dit soort beesten zijn er op de mens afgezonden en het scheurt je uit elkaar. We leven daarom in een kleptocratie. Wees niet één met de dieven. Geef je hart niet aan hen. Diep in jezelf is de paradijs aarde, waar de paradijs mensen leven door andere regels. Ze gaan dwars tegen de wereld om ons heen in. Het zijn twee realiteiten die op elkaar inbeuken. Kun je de paradijs aarde dwars door alles heen zien ? Er zouden beesten komen uit de zee en uit de aarde, om de mens te verscheuren, om de mens te onderwerpen. Ook komen er beesten vanuit de hemel om de mens tegemoet te komen : de beesten uit het paradijs. Kun je dat dwars door alles heenzien ? Ze komen. Ze zijn al gekomen. Ze leven diep in ons. Heel diep moeten we de waterput indalen, in de put van vrouw Holle, waar beesten ons aanvreten, totdat we zelf beest zijn geworden. Roodkapje werd verslonden door de wolf, totdat ze zelf wolf werd. Al deze beesten hebben diepere betekenissen. In de wereld om ons heen worden we

918 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication