het gebedsoord te bouwen. 21. Hij moest komen tot het heilige vreemde, tot Rebekka. 22. Vandaar dat de zuil van de pelgrimstocht tot Rebekkah zo belangrijk is in de exegese. 23. Het was een belangrijke verloren steen die werd aangedragen. De sobere moest verbonden worden aan het diepere Ismael principe. 24. Het baat niet als men alleen maar het lijden draagt. Men moet ook daadwerkelijk minderen en het hongerpad opgaan. 25. Veel mensen dragen dan wel hun lijden, maar troosten henzelf dan met overmatig materialisme, zodat van het hongeren en minderen niet veel terecht komt, en de mens zo niet in het vreemde, in het diepere kan komen. 26. Dan wordt het lijdensdragen wel heel tragisch. Het visnet moet leiden tot het eeuwige ijs waar er een doorgang is dieper in de natuur. 27. Het visnet is juist bedoeld om de mens af te zonderen, om de mens tot een eenling te maken. 1290 28. Maar velen aanbidden het gouden lijden in de stad. Velen grijpen zo naar valse en overmoedige, materialistische troost in het oppervlakkige in plaats van te wachten op het diepere. 29. De mens wordt verzocht, en velen geven er aan toe. 30. Alleen de eenling op het hongerpad die de honger volkomen maakt kan zo komen tot het vreemde. 31. Vaak grijpt de mens op het pad van het lijden naar overmoedig geweld en gaat eigen rechtertje spelen, en wordt zo een bevooroordeeld mens die snel naar het mes grijpt, snel begint te dreigen en te chanteren, maar op het hongerpad moet de mens de stilte in, en de andere wang toekeren, de extra mijl begaan. 32. De mens moet leren geven in plaats van nemen. 33. Kan de mens dit geheimenis begrijpen ? De mythologie beschrijft het hongergeld als een vrouw. 34. Waarom is het voor de mens zo moeilijk om dit te grijpen ? 35. Om de mens heen draait alles om
1291 Online Touch Home