mens is zelf verantwoordelijk. 6. Het is dus zuiver direct en niet indirect via iemand anders. De ander is de hel. Het indirecte is de hel. 7. De filosofie werd in de doofpot gestopt en ze werden indirect, zonder eigen verantwoordelijkheid, en hadden zo hun eigen opwekkingen, aan de verdovende middelen. 8. We hebben het dan over een gevaarlijke, valse, luie vorm van indirectheid, die alles op iemand anders projecteert. Zij kunnen altijd kinderen zijn, onbezorgd, in losbandigheid, want alles is genade, en de kennis maakt opgeblazen. Zo redeneren ze dan. Zo kun je dus alles goedpraten, en heb je ook altijd een alibi, en heb je het spijbelen gerechtvaardigd. 9. Het materialisme maakt dingen zo materieel totdat het kolonist wordt. Het is de climax van het materialisme. Geen eigen verantwoordelijkheid meer. 10. Dat wil niet zeggen dat directheid onmiddelijkheid betekent. De mens moet alles omzeilen, als de mens maar op zichzelf blijft. Van elk woord en elk principe is er een goede vorm en een slechte vorm, dus dat wil niet zeggen dat 735 er een daadwerkelijke tegenstelling is, maar meer een dualiteit. De dialectiek denkt in stellingen, tegenstellingen en samenstellingen, het denken in meerdere parallellen dus, vanuit verschillende perspectieven, horizontaal, vertikaal, in verdiepingen. 11. De mens mag niet te direct worden, en ook niet te indirect. 12. Dat is de hele filosofie van tussenstappen. De mens authentiek moet worden. 13. Er komt iets binnen wat belangrijk is en wat steeds belangrijker zal worden, steeds waardevoller. 14. Dat wat om ons heen is, dat wat de mens de bekenden noemt, de kennissen en de vrienden, familie, het vertrouwde, is helemaal niet bekend. Het is het onbekende. Pas ermee op. 15. Pas na de hongerwinter komt 'de opname door de valkyries'. 16. Als een boodschap ons wil bereiken wordt het eerst verdeeld, splitst het af als water van een waterval om op de rotsen verder uit elkaar te kletsen. Dat is het bestaan. Alles valt naar beneden om tot totale chaos te worden.
2246 Online Touch Home