86. Hierin schuilt een grote belofte. De zuster van de kennis (de wedstrijd) snijdt de ongezonde bindingen door tussen de mens en zijn aardse moeder, en de vriendin van de kennis (het verhaal) snijdt de ongezonde bindingen door tussen de mens en zijn aardse vader. 87. Dit is het grote geheimenis van de vrouw met het witte en de vrouw met het rode. 88. In Efeze staat dat kinderen hun ouders moeten gehoorzamen. Dat gaat dus over het gehoorzamen van de kennis. 89. De natuur laat alles eerst door prisma’s heengaan, anders heb je een overdosis. 90. De mens moet dus eerst de juiste prisma’s ontwikkelen. 91. De mens moet het geheim leren, en ook het gehiem leren bewaren, want de mens mag geen paarlen voor de zwijnen werpen, en ook is er voor alles een tijd. De mens moet dus het Woord leren, maar ook de stilte, het geheim. Zonder de stilte is er ook geen Woord. 92. Temidden van het openen van de hemelse boeken, wordt Johannes geleid tot de wildernis waar hij komt tot 'de 790 vrouw op het beest' die zowel het goede als het kwade kan voorstellen, zoals dit het geval is bij meerdere metaforen. Het is namelijk een prisma. In ieder geval wordt zij de moeder van het geheimenis genoemd. 93. De vrouw op het beest is in het Aramees ook de moeder van de onderwereld, van het land waarvan geen terugkeer mogelijk is, als een beeld van de heilige gebondenheid en verbondenheid die niet verbroken kan worden. 94. Verlaat het lagere dwazendom om tot het hogere te komen. Er zal dus niet alleen een wedergeboorte moeten komen, maar ook een wederopvoeding en een wederscholing. Dat is dus ook een reden waarom een man zijn vader en moeder zal verlaten. Hij zal één moeten worden met de kennis in al haar facetten, opdat hij tot volle wasdom zal komen. Dan pas heeft hij ten volle zijn 'vader en moeder geeerd.' 95. Laten we hierin telkens weer onthouden : 'Niet door kracht, noch door geweld, maar door de natuur kennis.' 96. Het geheim leren aanvaarden. Het is belangrijk.
2301 Online Touch Home