het kwaad, kwam om de mens te misleiden de geoefendheid om te ruilen voor gemakszuchtig plezier en weelde wat een geheel eigen religie vormde. 22. Er is geen simpel ja of nee, maar er zit een enorme creatieve ruimte tussenin, het pad in het midden. 23. De mens heeft het lopen verschuiven met eigen gemaakte waardensystemen en hierarchieen. 24. De mens wast elke oproep tot geoefendheid heel snel weg met indutters zoals 'geloof' en 'genade'. Deze woorden hebben geheel nieuwe betekenis gekregen in het wereldse woordenboek. 25. Maar het kwaad vormt en definieert het goede, zoals het goede het kwade definieert en vormt. 26. Het pad gaat hier dus dwars doorheen. Alleen zo kan de mens tot Arete, geoefendheid, komen. 27. Het geestelijke Woord is voor de soberen een synoniem voor zowel de natuur als God. 28. Zowel het geestelijke Woord als Areta staan centraal, en zij kunnen ook 1255 niet los van elkaar bestaan. 29. Het geestelijke Woord is de subtiele wet van het al, het ogenschijnlijke toeval, wat de mens dient te volgen en te gehoorzamen om niet doelloos als een dwaallicht weg te vagen in de schaduwen ervan. 30. Areta en het geestelijke Woord zijn de gidsen van de mens in het moeilijke bestaan voor de sobere. 31. Het lot van de mens is zijn eigen karakter, en daarom is oefening daarvan voor levensbehoud. 2. Geen toeschouwer zijn 1. Niets is vanzelfsprekend, maar er is een noodzakelijkheid waar zelfs de goden tevergeefs tegen strijden. 2. Laten we beseffen dat dit gewoon principes waren die zich opdrongen als de noodzaak van de natuur balans. 3. Mensen zijn altijd weer op zoek naar leiders en helden, naar rolmodellen, maar
2766 Online Touch Home