787

losgesneden van de valse netwerken, van de valse spinnen en hun webben. Hierin ontstaan de ware prisma’s, de hemelse prisma’s van het rode. In het rode ijs wordt het hemelse touw gemaakt van het rode, want er kan dan geen menselijke inmeng meer zijn. In dit ijs ontstaat ook het ware vuur, de ware netwerken. Die netwerken zijn in de mens zelf. Die netwerken zijn van de natuur. 50. De zee van ijs zal het zicht verscherpen. Hiermee zal het zicht van de volkeren kunnen genezen. 51. Woord voor woord, kauwende, op zoek naar symmetrie, op zoek naar verbanden. Het één sluit het ander niet uit. De prisma toont verschillende gebieden en verschillende seizoenen. Het is een strenge etiquette, met diepe leerregels, op de rand tussen slapen en waken. 52. De mens moet de taal leren temmen, leren begrijpen, creatief leren omgaan met taal. De mens moet de taal leren melken. Talen zijn ook als spinnen. Ze 787 zijn potentieel gevaarlijk. Daarom moet de mens het rode pad door de talen zien te vinden. 53. Gij moet de creativiteit van de taal niet aantasten. 54. Dan ontvang je een droom waarin je de overkant van de ijszee bereikt. 55. De mens moet zich dus uitstrekken naar de wedergeboorte in het ijs, en de wederopvoeding in het ijs. 56. De mens mag het niet rechtstreeks ontvangen, want dan zou het ijs voortijdig vernietigd worden, en dan zou de mens in een moeras van valsheden wegzinken. Het rode zicht kent verschillende leerregels, waarvan de eerste leerregel is : Niets komt rechtstreeks. Alles komt met omwegen. 57. Het gevaar van spinnen kan dus alleen bedwongen worden door ijs, wat zich ook uit in verhalen, er omheen draaien en zo langzaam tot de bron komen, niet rechtstreeks, want dan wordt je opgeblazen. 58. IJs is een metafoor van het loslaten, het afstand nemen, zodat eerst de tussenstappen en de strategieën bekeken kunnen worden.

788 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication