21. Ouders die teveel bij hun kinderen staan en plakken zijn een groot gevaar, want die verlammen het vermogen van het kind dus. 22. De natuur is geduldig maar streng. Het spaart het kind niet, als het kind tot het vreemde moet gaan, maar blijft wel altijd achter het kind staan met haar warmte. 23. Soms mag je dus je kind voorop laten lopen en zeggen : Probeer de weg nu maar te vinden. Ik sta achter je, ik loop achter je, en als het echt niet lukt, dan zal ik je een beetje helpen. 24. Zij leidt haar kinderen tot de geheimen van het bos, En in de nacht vaagt haar stem weg, opdat zij het vreemde zullen zoeken. Zij zendt haar kinderen als boodschappers tot het vreemde. 25. Niets is geduid, ze treft bewust haar doel niet, en glijd langs alles heen om haar geheimen te bewaren. Zij blijft op een afstand, opdat er ruimte is voor groei. 26. Niet te dichtbij, niet te ver weg. Zo kan een kind opgroeien. 883 27. Het is het pad van het minderen en het eenlingenschap, wat kinderen dus ook moeten leren. 28. Star is echt wanneer je je kinderen afsluit van daadwerkelijk alle prikkels van de buitenwereld en ze dus niks mogen en alles moeten. Dat is stram. 29. Geef een stuk voorzichtigheid en een stuk vrijheid aan de kinderen. Wees gevoelig voor de grenzen 30. De oorlog is de leer-oproep, en het leren vergt overdenking, volharding. 31. Teveel geluk doet in slaap dutten. 32. Er valt nog heel wat te studeren en ook te herhalen. 33. Kinderen doodgooien met overmatige, dorre leringen is een vorm van spijbelen. 34. Het heeft ook geen zin om je met anderen te vergelijken. Het gaat er alleen om jezelf te vergelijken met het hogere. 35. Zoek naar de juiste hoeveelheid en verhouding. De materie moet op de juiste
884 Online Touch Home