105

God ? Houdt dit in de gaten : Als we het hebben over de namen van God, dan zijn dat : Werk, Kennis, Test, Loon Worstel met die dynamieken. Probeer daar vat op te krijgen, als Jakob op Pniel. Dat is waar de nieuwe bijbel over gaat. Het leven is intelligentie, geen willekeur. Eindig niet bij de clowntjes met de harmonica’s. Die zijn overal. Ga tot Pniel, ga de Jabbok over en vecht voor je leven. Het leven is een gevecht. Alleen de overwinnaars zullen leven. Dat is een gedicht. Dat is een kunstvorm. Dit gaat eerst door een heleboel onbegrip. De clowntjes met de harmonica’s om je heen hebben daar geen geduld voor, die willen het niet begrijpen. Die doen ook geen moeite om het te begrijpen. Die volgen het lesprogramma niet. Die weten alles al. Weet niks weet alles beter. Het zijn bourgondische kabouters die alles al in kannen en kruiken hebben. Huisje, boompje, beestje, tuintje, alles is klaar, alles is af in hun leven. Ze hebben de cirkel geforceerd rond gemaakt, en nu verkopen ze hun vlaai. Koeienvlaai, mensen, gewoon koeienstront. Ga de Jabbok over, kom tot Pniel, en zoek naar de ladder van Ezau, een groot geheimenis in de nieuwe bijbel, wat al in de Egyptologie bekend stond als de ladder van Shu. Shu streed met het wilde rund van het oervlees, en door het bloed ontstond de ladder van Shu. Shu nam niet van de koeienvlaai van het oervlees, maar ging de strijd aan. Hij was dus de Egyptische Mithras, en werd door dit gevecht de lucht, de wind, de storm. We zien dit raadsel terug in Spanje, waar ze hebben het verletterlijkt. Het is een markt geworden. De overwinnaars zijn onbegrepen en willen ook niet begrepen worden. Hegel zei dat slechts één man hem ooit begreep, en dat die man hem ook niet begreep. De ladder van Ezau is dus een mithraistische ladder die helemaal terugleid tot zijn Egyptische wortels. Wij moeten alles achterlaten om op die ladder te gaan. Wij moeten worstelen met het wilde rund van het oervlees en geen koeienstrontverkopers worden, want dat is slechts een excuus. Dat doen ze allemaal om ons heen, omdat dat de gemakkelijkste weg is, de clowntjes met de harmonica’s, de one-trick-donkeys. Het zijn allemaal illusies om ons op het pad te testen. Het leven is een Test, vastgelegd in een gedicht. De dichter is onbegrepen. Ook dat is vastgelegd in het gedicht. Zo is de cirkel rondgekomen. Dat kon alleen gebeuren door de ladder van Ezau, door het gevecht met het wilde rund van het oervlees tot het einde toe, tot bloedens toe, te doorstaan. Dan

106 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication