Honderd jaar volharding: Ontwerper en bouwer van Sturiër Yachts Jachtwerf Volharding uit Stavoren viert dit jaar het 100-jarig jubileum. Eigenaar Auke van der Werff, de derde generatie in het familiebedrijf, gooide in 1996 het roer om en koos voor de luxe jachtbouw: Sturiër Yachts. Hij ziet export als groeimarkt. ‘Ondernemen is vooruitkijken en keuzes maken.’ Tekst: Lisette Vos Op de tafel in het kantoor bij de productiehal in Stavoren liggen twee jubileumboeken van Jachtwerf Volharding / Sturiër Yachts. Eén van tien jaar geleden, toen de werf het 90-jarig bestaan vierde. En het jubileumboek over het 100-jarig bestaan, waar de laatste hand aan wordt gelegd. Auke van de Werff (52), de derde generatie die aan het roer staat van het Friese familiebedrijf, voert de laatste correcties door in het nieuwe boek. Maar, zegt hij nuchter: ‘Historie is leuk. Maar je moet als ondernemer vooral vooruitkijken.’ Werf aan de Zuiderzee De jubileumboeken bieden – hoe dan ook – een bijzonder inkijkje in de rijke geschiedenis van de werf die de grootvader van Auke van der Werff (hij luisterde naar dezelfde naam) vlak na de Eerste Wereldoorlog overnam. Voor 4000 gulden, inclusief 200 gulden voor het gereedschap. De werf, gelegen aan het IJsselmeer – ooit de Zuiderzee – , bouwde en ontwierp in de afgelopen honderd jaar schepen en boten voor de visserij, de binnenvaart, en sinds de jaren vijftig ook voor de pleziervaart. Met volharding: de familie Van der Werff zette door, ook in lastige tijden. Keuzes maken Volgens eigenaar Auke van der Werff, die in de midden jaren negentig de werf van zijn vader overnam, bepaalt de markt altijd welke boten de werf ontwerpt en bouwt. In 1996 koos hij voor de luxe jachtbouw: stalen jachten onder de naam Sturiër 32 Yachts. ‘De visserij liep steeds meer terug, de vloot werd gesaneerd, dus daar zijn we mee gestopt. In de binnenvaart kwam er steeds meer vraag naar grotere schepen, dan moet je óf daarin meegaan, of stoppen. Ondernemen betekent keuzes maken en risico’s nemen, je weet nooit zeker hoe die keuzes uitpakken.’ De markt bepaalt altijd welke boten je bouwt. De jachtwerf in Stavoren kende moeilijke periodes, maar de eigenaren Van der Werff hebben die altijd overwonnen, ook de recente crisis van 2010 tot 2017 heeft Sturiër Yachts doorstaan. ‘We hadden altijd voldoende werk, maar de prijzen hebben onder druk gestaan. We moesten flink betalen voor inruilboten, waarvan we niet zeker wisten of we die weer kwijtraakten. Dat was een risico. Maar als we dat niet deden, ging de deal voor nieuwbouw niet door. En het was belangrijk om tijdens de crisis onze vaste vakmensen aan boord te houden, maar dan moesten we wel werk hebben.’ Volharding in de pleziervaart In de jaren vijftig bouwde jachtwerf Volharding uit Stavoren de eerste motorboten voor de pleziervaart: de Stavokruiser. In de jaren zestig ontwikkelde werf de Staverse kotter, een model dat is afgeleid van de visserij. Er zijn er honderden van gebouwd. In 1996 introduceert Auke van der Werff Sturiër Yachts. Sturiërs is van oudsher de naam van bewoners die in de regio van Stavoren wonen. De werf bouwt luxe stalen en aluminium zeewaardige motorjachten in de prijsklasse van 1 tot 5 miljoen euro, in vier lijnen: OC, Dutchman, Dutchman Explorer en CS. Meer informatie: www.sturieryachts.nl HISWA MAGAZINE 1
33 Online Touch Home