Werknemers vormen een belangrijke nieuwe doelgroep in Koers 2025 goed als ondernemers en consumenten belang bij een duurzame ontwikkeling van watersport en waterrecreatie. Veel werknemers in de watersportsector zoeken erkenning en ontwikkelingsmogelijkheden. HISWA-ondernemers moeten en -communicatie om de toestroom van nieuwe vakmensen te bevorderen. De ontwikkeling van een systeem voor permanente educatie en kwalificatie van vakmensen in de sector staat verder op de planning. Dat is van groot belang voor de kwaliteit, het onderscheidend vermogen van het bedrijf en Er komt een systeem voor permanente educatie en kwalificatie van vakmensen in de sector. zorgen voor een werkomgeving waarin talenten tot ontwikkeling komen en het vakmanschap wordt gewaardeerd. Een goede instroom en doorstroom is belangrijk voor de toekomst van de sector. Het boeien, binden en behouden van vakmensen is prioriteit. Het wordt immers steeds moeilijker om goede vakmensen te vinden en te behouden. Als ondernemers daar niet actief op inspelen kan dat de continuïteit van het bedrijf in gevaar brengen. Zonder vakmensen geen kwaliteit. Zonder kwaliteit geen klanten. In Koers 2025 staat beschreven hoe het werken in de watersport kan worden gestimuleerd. Bijvoorbeeld door het erkennen en accrediteren van beroepen, het aanbieden en ontsluiten van leer- en werkplekken en actief vorm geven aan arbeidsmarktcommunicatie. In 2018 start HISWA Vereniging met arbeidsmarktbeleid HISWA MAGAZINE 1 het behoud van goed en tevreden personeel. HISWA-merk centraal Watersportbedrijven die zijn aangesloten bij HISWA Vereniging zijn erkende bedrijven die op basis van bepaalde kwaliteitseisen lid zijn. Bijvoorbeeld eisen die gesteld worden aan transacties zoals bindende algemene leveringsvoorwaarden met een garantieregeling voor consumenten. In 2018 wordt gestart met het verder laden van het HISWA-keurmerk en de branding van HISWA naar consumenten. Het HISWA-merk biedt consumenten immers zekerheid en vertrouwen. HISWA-bedrijven bieden een unieke invulling van de vrijetijdsbehoefte. Maar het aanbod van watersportmogelijkheden is niet altijd even makkelijk vindbaar of toegankelijk, zeker niet voor starters. Watersport heeft soms het imago van elitair, blank, duur en ontoegankelijk. HISWA wil een intermediaire rol vervullen tussen consumenten en watersportbedrijven en zo de watersportsector promoten, de toegankelijkheid bevorderen en de klanten informeren en helpen. Het aanbod moet veel beter in beeld komen. Ook in het buitenland zijn nog voldoende kansen om nieuwe klanten te vinden en te binden aan de watersport. De marketingcampagnes Welkom op het water en Think Yachts Think Holland draaien daarom in 2018 weer op volle toeren. Streefbeeld in 2025 Samenvattend, Koers 2025 is gericht op een duurzame groei van de markt: zowel de binnenlandse bestedingen in de watersport als de export van de Nederlandse bedrijven bieden veel potentieel. Door ondernemers slimmer, beter, sterker en groter te maken in een turbulente markt. Door de ploeg van professionele vakmensen die in de sector werken te behouden. Door het aanbod in de watersport en de unieke vrijetijdsmogelijkheden toegankelijker te maken voor een breed publiek. En dat alles te borgen met kwaliteitsgaranties en zekerheden. Dat geeft onderscheidend vermogen voor watersportbedrijven in het algemeen en HISWA-leden in het bijzonder. Erkend bedrijf 2018 www.hiswa.nl/zorgeloosvaren Approved company 2018 39 Meer informatie: www.hiswa.nl/alv
40 Online Touch Home