46

NIEUWSINNOVATIE Innovatieve sluisdeur Het Waterschap Vechtstromen bouwt twee nieuwe sluizen in de Vecht, bij Jurre en Mariënberg. Het is de bedoeling dat watersporters die sluizen zelf bedienen. Sluisdeuren die als een gewone deur open draaien veroorzaken waterkolken en gevaarlijke stromingen. Bij veel sluizen gebeuren daardoor ongelukken, zeker als het druk is. Daarom zocht het waterschap naar een veiliger ontwerp, om ongelukken te voorkomen. In samenwerking met Jansen Venneboer uit Wijhe ontstond het idee voor de Vechtvlinder. De sluisdeur in het nieuwe ontwerp staat in gesloten, waterkerende toestand bijna verticaal. Als de sluisdeur open gaat wordt deze eerst een stukje van de bodem getild. Het water stroomt dan onder de deur door, tot het waterniveau aan beide kanten van de sluisdeur gelijk is. Daarna kantelt de deur omlaag, naar een horizontale positie op de bodem van de sluis. De boten varen daarna over de platliggende deur de sluis in of uit. Voor de bediening is geen sluiswachter nodig en het energieverbruik van de kleppen is gering. www.vechtstromen.nl Sea Drive Concept In december presenteerden twee Franse bedrijven het Sea Drive Concept, een innovatief stuursysteem. Het is een mix van Ship Control van botenbouwer Bénéteau en i-Cockpit van Peugeot. Ship Control komt voort uit een onderzoeksprogramma van Bénéteau, Advanced Monitoring Systems (AMS). De werf paste de techniek in 2017 voor het eerst toe op de Gran Turismo 50. De stuurman of- vrouw krijgt via het navigatiedisplay of een tablet toegang tot Ship Control. Door een tik op diverse iconen bedient hij of zij vervolgens de verlichting, airconditioning of het elektriciteitsnetwerk aan boord. Verder is er een speciale navigatiepagina beschikbaar. Peugeot voorziet haar auto’s sinds kort van i-Cockpit. Daarmee wil Peugeot de bestuurder rijplezier en een intuïtieve bediening bieden. Inmiddels telt Peugeot wereldwijd vier miljoen gebruikers. Bij de ontwikkeling maakte i-Cockpit gebruik van ideeën uit de jachtbouwindustrie. www.beneteau.com Drijvende hal Icon Yachts is van plan om een drijvende scheepsbouwhal te bouwen in de haven naast het bedrijf. Die hal krijgt een lengte van 130 meter en is geschikt voor jachten met een maximale hoogte van 26 meter. Icon specialiseert zich in het onderhoud, inbouw en renovatie van superjachten. Volgens eigenaar Jen Wartena is het natte en winderige weer in Nederland voor veel jachteigenaren echter niet aantrekkelijk. In de drijvende hal zou hun jacht tijdens het werken beschermd zijn tegen weer en wind. www.iconyachts.eu 46 HISWA MAGAZINE 1

47 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication