50

NIEUWSINNOVATIE HX210 Standard Horizon introduceert een nieuwe handmarifoon, de HX210. De marifoon is klein, waterbestendig en heeft een zendvermogen van een tot zes Watt. De HX210 heeft een nieuwe ingebouwde Lithium Ion-accu met een vermogen van 1.850 milliampère-uur. Ondanks de geringe afmeting is de marifoon licht genoeg om te blijven drijven. Mocht de HX210 in het water vallen, dan treedt de strobeverlichting automatisch in werking. Die werkt ook als de marifoon is uitgeschakeld. De HX210 heeft een ontvanger waarmee de gebruiker ook naar FM-radio kan luisteren. De marifoon heeft een groot scherm en het Easy to Operate System. Dat zorgt ervoor dat de watersporter de instellingen gemakkelijk kan aanpassen. Een gebruiker kan de ATIS-code eenmalig zelf programmeren. Standard Horizon geeft een garantie van drie jaar op deze marifoon, inclusief waterschade. Het bedrijf vervangt of repareert het apparaat gedurende die periode gratis. www.standardhorizon.com www.rcom.nl 50 Rattenstopper De Zwitserse ingenieur Leo Bühler ontwikkelde een product dat ratten van boord moet houden, de No Rats on Board. De No Rats on Board is zowel geschikt voor een enkele als voor een dubbele lijn. Het bestaat uit twee delen die om een landvast worden geplaatst. Na het in elkaar klikken van de twee helften ontstaat een roterende schijf. Het buitenste deel draait om het binnenste zodat een rat of muis de schijf niet kan passeren. www.no-rats-on-board.com Snelste modelzeilboot Team ‘Chit-Chat’ van de TU Delft ontwierp en bouwde de snelste modelzeilboot van Nederland. Het team won op 19 januari de zeilrace van 13 strijdende studententeams van TU Delft en Rotterdam Mainport Institute (RMI). De race vond plaats bij onderzoeksinstituut MARIN in Wageningen. Het winnende team won door een goed gebalanceerd ontwerp. Het zeiloppervlak bestond uit drie deelbare vleugelzeilen op een aero-rig. Dat zorgde voor een hoge snelheid op ruime koersen en wendbaarheid op aandewindse rakken. Het ontwerp van Team ‘Swiebertje’, ook van de TU Delft, won de innovatieprijs. Ook dit team maakte slim gebruik van een dubbel aero-rig om een zo groot mogelijk zeiloppervlak te realiseren. De jury had verder veel waardering voor het actieve stabilisatiegewicht. Dit werd in meerdere ontwerpen toegepast, maar bij Swiebertje werd het ook tijdens de race op de juiste manier gebruikt. De zeiljachten werden op twee wedstrijdbanen beoordeeld op snelheid, keersnelheid en innovatie. MARIN past ieder jaar de regels aan om kopiëren van voorgaande jaren onmogelijk te maken. Ditmaal moesten de teams een monohull ontwerpen, met een minimaal gewicht van vier kilo en een minimale breedte van 25 centimeter. De wedstrijd is onderdeel van de minor ‘Zeiljachten’ bij TU Delft en RMI. www.marin.nl/zeilwedstrijd HISWA MAGAZINE 1

51 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication